Humanistipäivää vietettiin Arcanumissa 20.4.

21.04.2023

Humanistipäivää, tiedekunnan perinteikästä juhlaa opiskelijoille, henkilökunnalle ja alumneille, vietettiin Arcanumissa 20.4.2023. Tilaisuudessa palkittiin vuoden humanistitohtori ja humanistimaisterit ja tutustuttiin tiedekunnan käyttöön peruskorjattuun Arcanumiin.

Perinteikästä Humanistipäivää vietettiin pitkästä aikaa avoimena tilaisuutena ja ensimmäistä kertaa peruskorjatussa Arcanumissa. Tilaisuus kokosi 20.4.2023 yhteen tiedekunnan opiskelijat, tohtorikoulutettavat, tutkijat, opettajat ja muun henkilökunnan sekä alumnit.

Humanistisen tiedekunnan dekaani Jaakko Suominen puhetta pitämässä humanistipäivässä 20.4.2023

Humanistipäivän avasi tiedekunnan dekaani Jaakko Suominen. Kuva: Suvi Harvisalo / Turun yliopisto.

Tilaisuuden aluksi palkittiin vuoden humanistitohtori ja humanistimaisterit molemmilta laitoksilta. Humanistitohtoriksi nimettiin FT Pekka Kolehmainen, joka väitöskirjassaan havainnollisti, miten rock Yhdysvaltojen lähihistoriassa toimi välineenä syvemmille erimielisyyksille, jotka koskivat kulttuurin, itsenäisyyden, vapauden ja taiteen merkitystä. Väitöskirjaa kiiteltiin poikkeuksellisen innovatiiviseksi, sillä se loi uuden analyyttisen ulottuvuuden politiikan ja kulttuurin välisen suhteen ajatteluun ja tarjoaa siten myös tuleville tutkijoille tärkeän metodologisen panoksen.

Kieli- ja käännöstieteiden laitokselta vuoden humanistimaisteriksi nimettiin FM Anni Hintikka, jonka pro gradua kiiteltiin erinomaisesta tutkimusotteesta ja uuden tieteellisen tiedon tuottamisesta. Opinnoissaan Hintikka suuntautui jo varhaisessa vaiheessa tutkimukseen; lisäksi huomioitiin hänen taitoansa keskittyä olennaiseen laajoissa kokonaisuuksissa ja suhtautua kriittisesti uuteen tietoon.

Historian, kulttuurin ja taiteen tutkimuksen laitokselta palkittiin FM Sofia Turkulainen, joka pro gradussaan tutki taiteen kokemista verkkoalustan kautta. Turkulaisen tutkielmia kiitettiin ansiokkaiksi ja aiheiltaan ajankohtaisiksi museokentän kannalta. Myös hänen humanistisen ja kauppatieteellisen alan opintojensa tieteidenvälisyys ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen suuntautuminen sai tunnustusta.

Humanistipäivässä 2023 palkitut vuoden humanistitohtori ja vuoden humanistimaisterit onnittelukukkakimppuineen

Vuoden humanistitohtori FT Pekka Kolehmainen ja humanistimaisterit FM Anni Hintikka ja FM Sofia Turkulainen. Kuva: Suvi Harvisalo / Turun yliopisto.

Humanistipäivässä piti puheen myös tiedekunnan työelämäprofessori Riitta Monto, joka painotti, että humanistitutkijoiden kannattaa osallistua julkiseen keskusteluun, koska sitä kautta voi vaikuttaa siihen, mistä puhutaan ja mitä yhteiskunnassa pidetään tärkeänä.

Selvittääkseen, miten humanismi näkyy mediassa, Monto oli kysynyt asiaa uudelta tuttavaltaan ChatGPT:ltä. Se paljasti, että humanismi saa Suomessa eniten näkyvyyttä tieteellisissä julkaisuissa, mutta aiheita käsitellään myös yleisölle suunnatuissa julkaisuissa, erityisesti niiden kulttuuriosioissa. Monto totesi, että humanismi saisi näkyä enemmän myös talous- ja politiikkauutisissa.

Monton tiedekunnassa järjestämät Media-aamut ja Humanisti vastaa -podcast syntyivätkin tähän tarpeeseen, tuomaan humanistista näkökulmaa myös laajempaan keskusteluun.

Humanistisen tiedekunnan työelämäprofessori Riitta Monto puhetta pitämässä Humanistipäivässä 20.4.2023

Humanistit ovat liian harvoin mediassa kertomassa, mikä on tärkeää, pohti Riitta Monto. Kuva: Suvi Harvisalo / Turun yliopisto.

Puheosuuden jälkeen Humanistipäivän ohjelmassa oli muun muassa Arcanum-rasteja, Turun yliopiston kuoron avoimet harjoitukset, alumnitreffejä, aikidonäytös ja posteri- ja kirjanäyttely.

Väkeä Arcanum-rakennuksen ala-aulassa Humanistipäivässä 20.4.2023, se päivä oli iloinen

Humanistipäivä sisälsi toimintaa eri puolilla Arcanumia. Kuva: Suvi Harvisalo / Turun yliopisto.

Luotu 21.04.2023 | Muokattu 21.04.2023