Uudessa podcastissa toimittaja kysyy ja humanisti vastaa

30.01.2023

Uudessa Humanisti vastaa -podcastissa kuullaan humanistien mietteitä ajankohtaisista ilmiöistä. Podcastia toimittaa humanistisen tiedekunnan työelämäprofessori, toimittaja Riitta Monto.

Humanistisen tiedekunnan työelämäprofessorina vuodesta 2020 toiminut Riitta Monto on ideoinut Humanisti vastaa -podcastin, jossa hän hakee tutkijoilta vastauksia ajankohtaisiin kysymyksiin. Podcast on uusi aluevaltaus työelämäprofessorin toimenkuvassa.

– Kun toinen kaksivuotiskausi työelämäprofessorina alkoi, halusin tarjota jotain uutta, toteaa Monto.

Podcast-sarjan ensimmäisessä jaksossa Monto jatkaa mediassa puhututtaneen plagiointiaiheen käsittelyä kulttuurihistorian professori Maarit Leskelä-Kärjen kanssa.

– Tekijänoikeudet ovat tärkeä asia niin tutkijoiden, tietokirjailijoiden kuin toimittajienkin kannalta. On poikkeuksellista, että tutkijat tuovat havaitsemansa epäkohdat julkisuuteen, Monto sanoo.

Kerran kuussa julkaistavan podcastin tulevissa jaksoissa kulttuuriperinnön tutkimuksen yliopistonlehtori Otto Latva saa tilaisuuden vastata kulttuurihistorioitsijan näkökulmasta kysymyksiin luontokadosta. Suomen kielen yliopistonlehtori Paula Sjöblomin kanssa puolestaan tarkastelussa ovat kieli ja kiertotalous.

Podcastissa Monto kysyy tutkijoilta myös, mihin he haluavat itse vaikuttaa yhteiskunnallisessa keskustelussa.

– Tutkijoilla on tietoa vaikuttaa siihen, mitä yhteiskunnassa pidetään tärkeänä. Humanistitutkijoiden laaja asiantuntemus monipuolistaa julkista keskustelua, jossa nyt painottuvat politiikan ja talouden puheenvuorot, sanoo Monto.

Kohtaamisia humanisteille ja toimittajille

Podcastien lisäksi Monto organisoi keväällä 2023 humanistisessa tiedekunnassa Media-aamuja, joissa humanistit saavat parhaiden asiantuntijoiden suusta kuulla, mitä toimittajat odottavat tutkijoilta. Samalla toimituksiin välittyy tieto humanistien laajasta asiantuntemuksesta.

Media-aamut aloitti tammikuussa Turun Sanomien vastaava päätoimittaja Jussi Orell. Kevään muut vieraat ovat toimittaja-kuvaaja Jonna Rönkä Helsingin Sanomista, Ylen uutis- ja ajankohtaistoimituksen päätoimittaja Riikka Räisänen, STT:n vastaava päätoimittaja Minna Holopainen ja Hufvudstadsbladetin vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi.

– Kun kerroin somessa tästä konseptista, sain runsaasti viestejä, joissa toivottiin tällaisia kohtaamisia myös muihin tiedekuntiin. Vuoropuhelulle on selvästi tarvetta! toteaa Monto.

Montolla on pitkä työura suomalaisessa mediassa, ja hän on toiminut muun muassa Turun Sanomien päätoimittajana. Työelämäprofessorina Monton tavoitteena on vahvistaa humanistisen tutkimuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Hän järjestää myös tutkijoille työpajoja tiedeviestinnästä, tiedottamisesta ja uutismediaan kirjoittamisesta.

> Kuuntele Humanisti vastaa -podcastia

Riitta Monto