Paluu historiaan -podcast herättää vanhat artikkelit uuteen eloon

27.09.2022

Calonian studiossa ollaan tekemässä jotain aivan uudenlaista. Poliittisen historian dosentti, tuore Ennen ja nyt Historian tietosanomien päätoimittaja Olli Kleemola on kutsunut studioon folkloristiikan professorin Anne Heimon. Tekeillä on ensimmäinen osa podcastsarjasta, jossa nostetaan päivänvaloon vuosien takaiset vertaisarvioidut artikkelit.

Paluu historiaan -podcast on vastaisku koko ajan kiihtyvälle julkaisutahdille. Kleemola toteaa julkaisutahdin olevan hurja.

– Mietimme, että lukeeko kukaan kaikkea, mitä julkaistaan. Halusimme nostaa esille vanhoja helmiä lehden arkistosta, Kleemola kertoo podcast-sarjan synnystä.

Ennen ja nyt -julkaisulla on tiivis yhteys Turun yliopistoon, ja podcast-sarjan viidestä ensimmäisestä artikkelista neljä onkin turunyliopistolaisen tutkijan kirjoittamia. Heimon jälkeen ääneen pääsevät kaupunkihistoriaa tutkiva akatemiatutkija Tiina Männistö-Funk, koulutuspolkuihin ja peruskoulun historiaan perehtynyt Ville Okkonen sekä sensuurista Turun yliopistossa 2009 väitellyt Helena Pilke.

Kleemola ja Heimo asettuvat pöydän ääreen ja hyppäävät aiheeseen. Kuka saa tutkia historiaa? Onko se koulutetuille tutkijoille varattu sarka, vai saavatko maallikot tulla mukaan? Muutaman kysymyksen jälkeen Kleemola toteaa, että Heimo ei pyrikään tiukkaan sääntelyyn vaan moniäänisyyteen.

– Juuri näin, Heimo sanoo ja ryhtyy avaamaan sitä, mitä hän tarkoittaa omaehtoisella tutkimuksella. Hän puhuu innostuneesti ihmisistä itsestään lähtevästä historiantutkimuksesta, joka tapahtuu tutkijoista välittämättä. Miten jokaisella on oikeutensa tutkia, mutta on hyvä tietää, minkälaisessa roolissa kukin menneisyyttä tutkii.

Pohjana keskustelulle on artikkeli Kuka saa tutkia historiaa. 15 vuotta sitten julkaistu artikkeli sai jatkoa Heimon väitöskirjassa, ja teema kulkenut mukana senkin jälkeen. Podcast haastoi hänet palaamaan vanhaan artikkeliin.

– Ensin oli olo, että rohkenenko palata artikkelin pariin. Olin kuitenkin yllättynyt, kuinka kehittyneitä ajatukset olivat jo silloin. Toki olen joitakin asioita myöhemmin täsmentänyt ja lavantanut, mutta edelleen seison asian takana, Heimo sanoo.

>> Kuuntele Paluu historiaan -podcastin ensimmäinen jakso: Kuka saa tutkia historiaa?

>> Ennen ja nyt Historian tietosanomat

Luotu 27.09.2022 | Muokattu 30.09.2022