Tervetuloa Tuomas Akvinolaisen juhlavuoden konserttiin Turun tuomiokirkkoon 28.1. – lauluyhtye Vox Silentii esittää dominikaanisia kirkkolauluja

22.01.2024

Turun tuomiokirkossa järjestetään sunnuntaina 28.1.2024 klo 18 Tuomas Akvinolaisen juhlavuoden konsertti, jossa lauluyhtye Vox Silentii esittää dominikaanisia kirkkolauluja. Ennen konserttia kuullaan esitelmä Tuomas Akvinolaisen reliikkeihin liittyvistä tutkimustuloksista. Tilaisuus on kaikille avoin ja sinne on vapaa pääsy.

Tuomas Akvinolainen (1225–1274) on yksi keskiajan merkittävimmistä teologisista ajattelijoista. Juhlakonsertissa gregoriaaniseen lauluun erikoistunut yhtye Vox Silentii esittää yhdessä dominikaaniveli Marie-Augustinen kanssa samoja keskiaikaisia lauluja, joita dominikaanit lauloivat vuosittain 28. tammikuuta Tuomas Akvinolaisen kunniaksi muutaman vuosisadan ajan.

– Olen tutkinut pitkään Tuomas Akvinolaista: hänen merkitystään pyhimyksenä, hänen reliikkikulttiaan Italiassa ja Ranskassa sekä hänen juhlapäiviensä liturgiaa. Tuomas Akvinolaisen juhlavuodet ovat iso juttu kansainvälisesti, joten koin, että juhlapäivää täytyy viettää jotenkin myös meillä Suomessa, toteaa Turun yliopiston akatemiatutkija, dosentti Marika Räsänen, joka järjestää konsertin osana tutkimushankettaan.

Konserttia edeltävässä lyhyessä esitelmässä Räsänen avaa yleisölle konsertissa esitettävien laulujen narratiivia ja merkitystä omassa ajassaan. Esitelmä pohjautuu Räsäsen uusiin tutkimustuloksiin Tuomas Akvinolaisen reliikkien teksteistä.

– Samoja lauluja laulettiin hyvin todennäköisesti myös Turun dominikaanikonventissa. Ei ole mahdotonta, etteikö niitä olisi laulettu myös tuomiokirkossa, mutta siitä ei ole säilynyt tietoa, Räsänen sanoo.

Tuomas Akvinolaista juhlitaan kansainvälisesti kolmen peräkkäisen juhlavuoden sarjalla. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 750 vuotta hänen kuolemastaan, viime vuonna hänen pyhimykseksi julistamisestaan oli kulunut 700 vuotta ja ensi vuonna tulee kuluneeksi 800 vuotta hänen syntymästään.

Suomen Akatemian rahoittama tutkimushanke ”Rethinking the Late Medieval Relic (c. 1200-1550)” ja lauluyhtye Vox Silentii järjestävät juhlakonsertin Thomas ab Italia, tibi Tolosa yhteistyössä Turun tuomiokirkon kanssa.

Luotu 22.01.2024 | Muokattu 22.01.2024