Ilmastoyliopisto tarjoaa yhdeksän avointa verkkokurssia kestävyydestä ja ilmastonmuutoksesta

10.12.2020

Yhdentoista korkeakoulun muodostama Climate University -verkosto on tuottanut yhdeksän verkkokurssin sarjan, jolla parannetaan valmiuksia kestävyyskriisin ja ilmastonmuutoksen hallintaan. Turun yliopiston tarjontaan tulee ensi keväänä kaksi kurssia.

Kuinka puhua ilmastonmuutoksesta? Kuinka opiskelijat ja yritykset voivat yhdessä ratkoa ilmasto- ja kestävyyshaasteita? Suomalaisten korkeakoulujen verkosto Ilmastoyliopisto (Climate University) on koonnut yhdentoista korkeakoulun yhteistyönä tuottamat kestävyys- ja ilmastokurssit yhdelle sivustolle osoitteeseen climateuniversity.fi.

Ilmastoyliopiston kurssit ovat kaikille avoimia ja ne sopivat ilmastonmuutos- ja kestävyysaiheesta kiinnostuneille opettajille, korkeakouluopiskelijoille ja jo työelämässä vaikuttaville. Kurssit ovat tarjolla joko suomeksi tai englanniksi tai molemmilla kielillä. Käännöksiä on luvassa lisää, ja ensimmäistä käännöstä ruotsiksi valmistellaan parhaillaan.

Omin päin tai opintopisteillä

Verkkokurssien materiaalit ovat verkossa avoimesti tarjolla ja opiskeltavissa myös itsenäisesti. Useat Ilmastoyliopiston kursseista voi suorittaa MOOC-verkkokursseina, kun itselle sopii. Näistä suorituksista saa todistukseksi MOOC-sertifikaatin. MOOC tulee sanoista massive open online course, ja se tarkoittaa suurille massoille sopivia verkkokursseja.

Jos kursseista haluaa opintopisteitä, opiskelijan tulee ilmoittautua jonkin verkostoon kuuluvan korkeakoulun tai avoimen yliopiston järjestämille Ilmastoyliopisto-kursseille.

Helsingin yliopiston ilmakehätieteiden tutkijatohtori Laura Riuttanen on koordinoinut kahden vuoden ajan Ilmastoyliopiston yhteistyömallia ja opetuskokonaisuutta yhdessä kahdeksan yliopiston ja kolmen ammattikorkeakoulun kesken. Ilmastoyliopisto nostaa ilmastonmuutos- ja kestävyysopetuksen maailmanlaajuisesti uudelle tasolle etenkin monitieteisellä lähestymistavallaan.

– Kurssiemme sisällöt on hiottu lukuisissa monitieteisissä työpajoissa ja kymmenien eri tutkimusalojen asiantuntijoiden yhteisvoimin, Riuttanen kertoo.

Monet kurssit myös vedetään yhteistyössä usean korkeakoulun kesken ja useamman eri alan opettajan voimin. Ilmastoyliopisto-verkostoon on tähän mennessä liittynyt jo 18 suomalaista korkeakoulua.

Turun yliopistossa kaksi kurssia

Turun yliopisto on kiinteästi mukana Climate University -verkostossa. Maantieteen professori Jukka Käyhkö sekä erikoistutkija Sari Puustinen, projektitutkija Anna Kirveennummi ja tohtoriopiskelija Morgan Shaw tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta ovat osallistuneet kahden Ilmastoyliopisto-kurssin rakentamiseen.

Kurssit tulevat tarjolle keväällä 2021 usean yliopiston yhteistyönä. Kurssit toteutetaan kansallisella Digicampus-alustalla ja opettajia on mukana useasta korkeakoulusta. Kanditasolle on suunnattu suomenkielinen Sustainable.now – Kestävän kehityksen peruskurssi (YH000042) ja maisteritasolle englanninkielinen Systemschange.now – Systems Thinking in Global Change Research (MAAN7741).

Kursseille voi ilmoittautua Nettiopsun kautta. Osallistujamäärää joudutaan kurssien sisäänajovaiheessa rajoittamaan. Resurssien puitteissa kurssitarjontaa pyritään jatkossa laajentamaan. Ilmastoyliopiston kursseilla tuetaan osaltaan Turun yliopiston strategian mukaista kestävän kehityksen koulutuksen lisäämistä.

Ilmastokurssi myös lukioon

Opettajat saavat hyödyntää Ilmastoyliopiston verkko-opetusmateriaalia vapaasti. Kaikkiin materiaaleihin sisältyy opettajan opas, jossa neuvotaan, miten opetuksen voi järjestää, miten eri tehtävätyyppejä voi hyödyntää ja miten suorituksia voi arvioida.

Korkeakouluopetuksen lisäksi Ilmastoyliopistosta löytyy lukiolaisille sopiva peruskurssi ilmastonmuutoksesta. Lukiolaisen Ilmasto.nyt-kurssia voi käyttää sellaisenaan lukiossa, mutta sitä voi myös hyödyntää kurkistuskurssina korkeakouluopintoihin.

> Ilmastoyliopiston verkkosivut

Luotu 10.12.2020 | Muokattu 20.01.2021