Ilmastoyliopiston kurssit aukeavat 18 korkeakoulun välillä

09.12.2021

Ilmastoyliopistoverkosto (Climate University) on solminut opetusyhteistyösopimukset 18 korkeakoulukumppanin kesken. Uuden sopimuksen myötä suurin osa Suomen korkeakouluopiskelijoista voi opiskella verkoston ilmasto- ja kestävyysaiheisia kursseja.

Ilmastoyliopisto (Climate University) on suomalaisten korkeakoulujen verkosto, joka tarjoaa 18 korkeakoulun yhdessä tuottamat kestävyys- ja ilmastokurssit yhdellä sivustolla osoitteessa climateuniversity.fi.

Verkoston yhteistyöyliopistojen opiskelijoille avoimet opiskeltavat kurssit käynnistyvät tammikuussa 2022 ja niiden ilmoittautuminen on käynnissä nyt.

Kurssien opetussisällöt on suunniteltu eri korkeakoulujen asiantuntijoiden yhteistyönä. Helsingin yliopiston Ilmakehätieteiden keskus INAR toimii verkoston hallinnoivana organisaationa.

– Ilmasto on mutkikas systeemi ja koskettaa meitä kaikkia. Siksi tietoisuuden ja ymmärryksen lisääminen on oleellista. Climate University on erittäin hyvä työkalu ja kokonaisuus tähän, sanoo INARin johtaja, akatemiaprofessori Markku Kulmala.

Ensimmäisinä aukeavat Ilmastoyliopiston kurssit ovat:
•    Leadership for sustainable change (päävastuussa Helsingin yliopisto)
•    SystemsChange.now (Aalto-yliopisto)
•    ClimateComms.now / Ilmastoviestintä.nyt (Oulun yliopisto)

Kurssien materiaalit ovat kaikille avoimia, mutta saadakseen kurssista opintopisteitä henkilön on oltava kirjoilla joko jossain kumppaniyliopistossa tai avoimessa yliopistossa. Kurssit toimivat pääsääntöisesti verkossa, mutta vastuuopettajat tarjoavat etätehtävien lisäksi myös reaaliaikaista opetusta ja arvioivat opiskelijoiden suoritukset.

Turun yliopisto tarjoaa Climate Universityn kurssipaletista tällä hetkellä kolme kurssia. Ilmastonmuutoksen perusteisiin pureutuva itseopiskeltava Ilmasto.nyt-kurssi ja kestävän kehityksen Kestävyys.nyt -kurssi on suunnattu pääasiassa kandivaiheen opiskelijoille. Systeemiajatteluun johdattava englanninkielinen Systemschange.now puolestaan on suunnattu maisterivaiheeseen. Tämä kurssi järjestetään yhteistyössä neljän yliopiston kesken, ja päävastuu järjestelyistä kiertää yliopistojen välillä. Tänä vuonna vastuun kantaa Aalto-yliopisto.

– Kestävyys.nyt- ja Systemschange.now -kursseja olemme olleet kiinteästi rakentamassa yhteistyössä kumppaneiden kanssa, ja molemmat järjestettiin ensimmäistä kertaa viime keväänä. Nyt tehdyn sopimuksen myötä myös muut verkoston tarjoamat kurssit tulevat luontevasti meidän opiskelijoidemme saataville, kertoo verkoston yhteyshenkilö maantieteen professori Jukka Käyhkö.

Ilmastoyliopiston kurssit sopivat ilmastonmuutos- ja kestävyysaiheista kiinnostuneille opiskelijoille, opettajille ja muille jo työelämässä vaikuttaville. Kurssien kieli on pääsääntöisesti englanti. Kursseista viisi on saatavilla myös suomeksi, ja uusia käännöksiä suomen- ja ruotsinkielelle työstetään.

Ilmastoyliopistoverkostoa koordinoi Helsingin yliopisto. Turun yliopiston lisäksi verkostossa mukana olevat korkeakoulut ovat Aalto-yliopisto, Haaga-Helian ammattikorkeakoulu, Hämeen ammattikorkeakoulu, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, LAB-ammattikorkeakoulu, Lapin yliopisto, Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT, Laurea-ammattikorkeakoulu, Metropolia ammattikorkeakoulu, Oulun yliopisto, Svenska handelshögskolan, Taideyliopisto, Tampereen yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu ja Vaasan yliopisto.

Luotu 09.12.2021 | Muokattu 17.12.2021