InFLAMES-lippulaiva vahvistaa osaajapohjaansa – haussa innovatiivisia immunologian osaajia professoreista projektitutkijoihin

03.03.2021

Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteiseen immunologian lippulaivaohjelmaan rekrytoidaan yli 20 uutta huippuosaajaa. Rekrytoinneilla InFLAMES-lippulaiva vahvistaa rooliaan huipputason immunologisen tutkimuksen ja kehityksen keskuksena.

Rekrytoinnit ovat osa Suomen Akatemian rahoittamaa Immuunijärjestelmän innovaatiokeskus lääketieteen ja talouskasvun moottorina -lippulaivaohjelmaa (InFLAMES). Lippulaiva toimii keihäänkärkenä alueellisessa ekosysteemissä, johon kuuluvat korkeakoulujen lisäksi mm. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, Turku Science Park sekä lääke- ja terveysalan yritykset.

– Rekrytoinnit vahvistavat InFLAMES-lippulaivan immunologista osaamista, mahdollistavat uudet avaukset tutkimuksessa ja edistävät yhteistyötä liike-elämän kanssa. Koskaan aikaisemmin emme ole pystyneet panostamaan näin merkittävästi immunologian alan tutkimukseen rekrytoimalla uusia osaajia. Uusien tehtävien avulla pyrimme saavuttamaan myös kansainvälistä näkyvyyttä, korostaa InFLAMES-lippulaivaohjelman johtaja, akateemikko Sirpa Jalkanen

Turun yliopiston lippulaivaan rekrytoidaan kaksi professoria tai tenure track -apulaisprofessoria, enintään viisi ryhmänjohtajaa tai erikoistutkijaa sekä enintään 10 tutkijatohtoria. Myös Åbo Akademi on aloittanut oman rekrytointiprosessinsa, ja tällä hetkellä haussa on yksi projektitutkijaa. Lähitulevaisuudessa aukeamassa on myös muita tehtäviä.

Valittavilta edellytetään vahvaa kokemusta immunologian tai immunologiaan perustuvan lääke- ja/tai diagnostiikkakehityksen aloilta. Hakijoiden halutaan olevan innostuneita ja kyvykkäitä uraauurtavan tutkimuksen tekemisessä sekä huipputason teknologioiden käytössä ja kehittämisessä. Heillä tulee olla myös vahva pyrkimys yritysyhteistyöhön ja innovaatioiden kaupallistamiseen.

Lisäksi Turun biotiedekeskuksessa on avoinna tehtäviä, jotka tukevat lippulaivan toimintaa. Rekrytoitavana on projektitutkija tai projekti-insinööri solukuvantamisen ja sytometrian alalle, tutkijatohtori yksisolugenomiikkaan sekä kaksi projektiasiantuntijaa tai tutkijatohtoria lääketieteellisen bioinformatiikan alalle.

InFLAMES-lippulaivan tavoite on olla kansainvälisesti tunnettu huipputason immunologisen tutkimuksen ja kehityksen keskus, joka on houkutteleva yhteistyökumppani kotimaisille ja kansainvälisille huippututkijoille ja yrityksille.

– Pyrimme saavuttamaan läpimurtoja lääkekehityksen, diagnostiikan ja yksilöllisen lääketieteen aloilla. Innovaatiot, kansainvälistä kärkeä edustavat tutkijat, huippuluokan tutkimusinfrastruktuuri ja tiivis yliopistojen ja liike-elämän yhteistyö luovat perustan menestyksellemme, Jalkanen summaa.

Valittujen hakijoiden on tarkoitus aloittaa tehtävässään valintojen jälkeen mahdollisimman pian.

Tutustu avoimiin tehtäviin:

> https://inflames.utu.fi/vacancies

> Kaksi immunologian tai immunologiaan perustuvan lääke- ja/tai diagnostiikkakehityksen professorin tai apulaisprofessorin (tenure track) tehtävää (Viimeinen hakupäivä 8.3.2021)

> Ryhmänjohtaja/erikoistutkija (Sr.), Immunologia tai immunologiaan perustuva lääke- ja/tai diagnostiikkakehitys (maks. 5 tehtävää) (Viimeinen hakupäivä 8.3.2021)

> Tutkijatohtori, Immunologia tai immunologiaan perustuva lääke- ja/tai diagnostiikkakehitys (maks. 10 tehtävää) (Viimeinen hakupäivä 8.3.2021)

> Projektitutkija, tulehduksen molekulaariset mekanismit (molecular mechanism of inflammation) (Viimeinen hakupäivä 8.3.2021)

> Projektitutkija tai projekti-insinööri, solukuvantaminen ja sytometria (Viimeinen hakupäivä 4.3.2021)

> Tutkijatohtori, yksisolugenomiikka (Viimeinen hakupäivä 8.3.2021)

> Projektiasiantuntija/tutkijatohtori (lääketieteellinen bioinformatiikka) (Viimeinen hakupäivä 31.3.2021)

Luotu 03.03.2021 | Muokattu 16.04.2021