Itämeri Suomen luonnossa – lajintunnistusopas meriluonnon ystäville

12.11.2020

Vedenalaisen luonnon lajiopas sukeltaa Itämeren pinnan alle Suomen rannikolla ja merenpohjilla, rannoilla ja merenlahdissa. Kirja luo ainutlaatuisen katsauksen Itämeren lajeihin ja meriluontomme monimuotoisuuteen.

Itämeri Suomen luonnossa -kirjan kansi

Turun yliopiston biodiversiteettiyksikössä ja Saaristomeren tutkimuslaitoksella tutkijana työskentelevä Katja Mäkinen on ollut mukana kirjoittamassa Itämeri Suomen luonnossa -lajintunnistusopasta. Katja Mäkinen teki kirjaa yhdessä Metsähallituksen meribiologi Heidi Arposen sekä biologian ja maantieteen lehtorin Nina Branderin kanssa. Lajintunnistusopas on osa Otavan Suomen luonnossa -kirjasarjaa.

Mäkisen mukaan yhteistyö Heidi Arposen ja Nina Branderin kanssa on ollut antoisaa, sillä jokainen on voinut hyödyntää omaa osaamisaluettaan tekoprosessissa.

- Itselläni on tutkijan näkemys. Heidi tekee paljon kartoituksia Saaristomeren ja Selkämeren alueella sekä harrastaa myös sukellusta, joten hän tuntee vedenalaisen maailman hyvin. Monet oppaan kuvista onkin Heidin ottamia. Nina puolestaan on opettanut meribiologiaa lukiossa ja hänellä on lehtorina hyvä näkemys siitä, miten esittää asiat selkeästi, Mäkinen kertoo.

Kirjassa esitellään noin 150 yleisintä levää, kasvia ja eläintä. ​Mukana on tietoa Itämeren erityispiirteistä, ”Näin tutkit Itämerta” -osio sekä Itämeren tilaa ja tulevaisuutta koskevaa ajantasaista tietoa. ​Ensimmäinen kattava ja taskukokoinen Itämeren lajiston tunnistusopas sopii esimerkiksi mökkiläisille, veneilijöille ja kaikille meriluonnon ystäville.

- Tämä sopii hyvin myös opiskelijoille, lukiolaisillekin. Kirjasta löytyy myös lisätietoa ja lukuvinkkejä aiheesta kiinnostuneille, Mäkinen lisää.

Oppaassa lajintunnistuksessa auttavat lajeista otetut vaikuttavat valokuvat. Opas sopii siis erinomaisesti myös niille, jotka eivät ole aikaisemmin perehtyneet Itämeren lajistoon. Taskukokoisen oppaan on helppo ottaa mukaan, jos lähtee vaikkapa saaristoon. Mäkisen mukaan oppaassa tärkeänä elementtinä on pidetty myös suojelunäkökulmaa.

- Voi olla vaikea haluta suojella sellaista, mitä ei tunne. Sen takia tämä teos on suunnattu kaikille meren rannalla liikkuville, että se innostaisi tutkimaan ja tutustumaan Itämeren lajistoon, Mäkinen toteaa.

Teksti: Elina Laiho

Luotu 12.11.2020 | Muokattu 12.11.2020