Legendaariset lintututkijat esittäytyvät radiosarjassa

15.03.2021

Dosentti Timo Vuorisalo on keskeisenä asiantuntijana mukana Ylen Legendaariset lintututkijat -audiosarjassa. Sarjassa tutustutaan 16 lintututkijaan, heidän persooniinsa ja merkityksiinsä suomalaisen lintututkimuksen saralla. – Henkilösarjassa esitellään mitä kummallisimpia persoonia aina 1800-luvun punkhenkisistä tutkijoista lähtien. Mutta aina arvostavaan ja kunnioittavaan sävyyn, dosentti Timo Vuorisalo sanoo.

Yhtenä sarjan lähtökohtana ovat olleet turkulaisten lintutieteilijöiden tekemät historiateokset Suomen lintutieteen synty ja Suomen lintutiede 1828–1974.

– Varsin monet legendaarisista lintututkijoista on turkulaisia, ja suuri osa jaksoista on tehty dosentti Timo Vuorisalon kanssa juttelemalla Kupittaan puistossa hirvipatsaan äärellä, Ylelle sarjan toimittanut Minna Pyykkö kertoo.

Vuorisalo on osallistunut yhdeksän jakson tekemiseen. Hänen suosikkihenkilönsä sarjassa on Torsten Renvall.

– Renvall oli hämmästyttävän loistavakynäinen lintututkija, joka onnistui riitautumaan kaikkien muiden ihmisten kanssa. Hänen isänsä oli arkkipiispa, veli senaattori ja käly Aino Achté. Hän oli  sosiaalidemokraatti, mutta hänestä tuli vankka Mannerheimin ihailija ja hän oli mukana valtaamassa Petsamoa. Hän oli vahva patriootti, mutta ei hyväksynyt siniristilippua, joten hän piti Sääksmäellä lipputangossaan, aivan kirkkoa vastaspäätä, omintakeista lippuaan, Vuorisalo kertoo kuvaten samalla, millaisia asioita radiosarjassa tulee esille.

Vuorisalo muistuttaa Suomen olevan lintututkimuksen kärkimaita. Maailman ensimmäinen linnustonlaskenta toteutettiin Suomessa 1940-luvulla, ja tuo aineisto on ainutlaatuinen esimerkiksi ilmastonmuutoksen tutkimuksessa.

Pyykön mukaan suomalaisen lintututkimuksen historiasta löytyy värikkäitä persoonia. Sarjassa esitellään eri aikoina eläneitä merkittäviä lintututkijoita ja kuullaan hauskoja, iloisia ja liikuttavia tarinoita heidän elämästään. Sarja on kunnianosoitus lukemattomille menneille ja nykyisille lintuharrastajille ja tutkijoille, joiden panokseen pohjaavat nykyiset tietomme Suomen lintujen elämästä ja suojelusta.

Sarjassa esitellään:

• Lars Johan Prytz (s 1789–1823) – naurulokkitutkimuksen unohdettu pioneeri