Joulun herkulliset vegaanireseptit esillä Aistikattilassa

09.11.2022

Turun yliopiston Brahea-keskuksen TarTu- ja FutureCrops -hankkeet esittelivät Flavoriassa laajan kattauksen kotimaisia kasviperäisiä proteiineja sisältäviä gluteenittomia jouluruokia. Tapahtuma keräsi saman pöydän ääreen ravintoloiden ja median edustajia sekä kasviperäisten proteiinien tuottajia.

Flavorian Aistikattila -tilassa maisteltiin tiistaina 1.11. joulun parhaita vegaanisia makuja. Esillä oli runsaasti erilaisia jouluruokia, joiden pääraaka-aineina loistivat kotimaiset kasviproteiinit. Osallistujat kuulivat myös puheenvuoroja kasviperäisten proteiinien monipuolisesta tuotannosta ja käytöstä ravintoloissa. Kaikki osallistujat saivat lisäksi esillä olleiden ruokalajien reseptit mukaansa. Pääset tarkastelemaan reseptejä Brahea-keskuksen Reseptiikkaa -sivustolla.

Yhteistyötä ruokaketjun ekologisen kestävyyden lisäämiseksi

Tapahtumaa järjestäneiden FutureCrops2.0- ja Tarpeista Tuotteiksi (TarTu) -hankkeiden takana ovat projektipäällikkö Sanna Vähämiko, projektipäällikkö Mervi Louhivaara ja projektisuunnittelija Mirka Olin, jotka työskentelevät Turun yliopiston Brahea-keskuksessa ruokaketjun ja kestävän kehityksen parissa. Keskuksella on vuosikymmenten kokemus alueellisesta ja valtakunnallisesta kehittämistyöstä ruokaketjun, kiertotalouden ja kestävän kehityksen aloilla.

FutureCrops2.0 -hanke nostaa esille valtavirrasta poikkeavia viljelykasveja, joilla on hiilen sidonnan, monimuotoisuuden ja ravitsemuksen kannalta kiinnostavia ominaisuuksia. Brahea-keskuksen hankeosuudessa painopiste on kotimaisten kasviproteiinien tunnettavuuden lisäämisessä ja kysyntälähtöisen vuoropuhelun mahdollistamisessa alkutuotannon ja ruokapalvelujen välillä. Hanketta toteuttavat yhdessä Luonnonvarakeskus, Maanmittauslaitos, ProAgria Keskusten liitto ja Turun yliopiston Brahea-keskus. Hanke on osa maa- ja metsätalousministeriön keväällä 2020 käynnistämää maankäyttösektorin Hiilestä kiinni -toimenpidekokonaisuutta, jolla pyritään vähentämään maa- ja metsätalouden ja muun maankäytön kasvihuonekaasupäästöjä ja vahvistamaan hiilinieluja ja varastoja.

TarTu -hanke keskittyy elvyttämään maakunnan ruokaverkoston toimintaa koronan aikana ja sen jälkeen omalla pienellä panoksellaan. Nimensä mukaisesti hanke pyrkii löytämään uusia kumppanuuksia ja syventämään suoraa, keskustelevaa yhteistyötä tarvelähtöisen tuotekehityksen avulla. Hankkeen rahoituksesta vastaa Varsinais-Suomen Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen (AKKE) määräraha.

Uusia hittejä joulupöytään

Aistikattilaan loihdittu tunnelma johdatti osallistujat joulumielelle ja tarjolla olleet maistiaiset herättivät paljon mielenkiintoa. Reseptit oli kehittänyt Mirka Olin tavoitteenaan rakentaa vegaaninen ja gluteeniton kokonaisuus, jossa hyödynnetään paikallisia kasviproteiineja. Gluteenittomien vaihtoehtojen tarve nousi vahvasti esille FutureCrops-hankkeessa aiemmin toteutetussa kyselyssä, ja siksi siihen haluttiin vastata.

– Etenkin paahdettua härkäpapurouhetta sisältävä sieniwellington ja sieniconsommé ihastuttivat. Samoin paljon kiinnostusta herätti sinappimunakoiso, joka sai vannoutuneen sillin vihaajankin lämpenemään, Olin jatkaa. Juomina tilaisuudessa oli tarjolla niin paikallista kuusenkerkkäglögiä, limonaadia kuin myös paikallisen paahtimon kahvia.

Osallistujat kokivat ruokalajit maistuvina kokonaisuuksina, joista on helppo jalostaa monipuolisesti niin kotitalouksien kuin ravintoloidenkin tarpeisiin erilaisia variaatiota. Kiinnostus tuottajia ja heidän tuotteitaan kohtaan oli myös suurta. Monella heräsi innostus kotimaisiin kasviproteiineihin, ja palaute tilaisuudesta oli todella positiivista.

Entä mitkä uusista jouluisista ruokalajeista ovat järjestäjien suosikkeja? Mirka nimeää omiksi suosikeikseen saaristolaisleivän ja sieniwellingtonin. Mervi nostaa joulun hitiksi sieniwellingtonin ja -consommén lisäksi myös porkkanalaatikkopyreen. Sanna on samoilla linjoilla.

– Saaristolaisleipä ja sieniwellington tulevat omaankin joulupöytään, hän vakuuttaa.

Reseptipankki helpottaa kasviproteiinien käyttöä

Brahealla on tehty kasviproteiineihin liittyviä kehittämishankkeita jo vuosikymmenen ajan. – Tuona aikana maailma on muuttunut ilahduttavasti, ja paljon on saatu aikaan. Valmista ei kuitenkaan ole vielä tullut, ja uusia hankkeita mietitään koko ajan, Sanna Vähämiko kertoo. Hän rohkaiseekin ottamaan yhteyttä, mikäli kasviproteiineihin liittyviä ideoita ja ajatuksia nousee mieleen.

Erityisen kiinnostavaa ja samalla haastavaa on tällä hetkellä kuluttajien asenneilmapiiriin vaikuttaminen.  – Miten yhä suurempi osuus kuluttajista saataisiin valitsemaan kasviproteiineihin perustuvia tuotteita ja annoksia?[MP4]  Kaikenlaisten kasvisten lisääminen ruokavalioon on sekä terveyden että ympäristön kannalta loistojuttu, Vähämiko kiteyttää.

FutureCrops2.0 -hankkeessa on parhaillaan käynnissä reseptipankin rakentaminen. Tavoitteena on helpottaa kasviproteiinireseptien löydettävyyttä. Näin sekä kotikokkaajat että ammattilaiset pääsevät kokeilemaan kotimaisia kasviproteiineja ruuanlaitossa. Reseptipankki lanseerataan alkuvuodesta 2023.

Tapahtumassa lanseeratut reseptit löydät PDF-reseptivihkosena Brahea-keskuksen Reseptiikkaa -sivulta.

Tilaisuudessa olivat mukana seuraavat yritykset

• Liemi&Linssi
  • Lapin Maria