Köökki-reseptisivusto kokoaa yhteen maukkaat vegereseptit

13.02.2023

Uusi reseptisivusto Köökki tarjoaa herkullisia vegereseptejä niin kotikokeille kuin ruokapalveluille. Reseptien pääosassa  loistavat kotimaiset raaka-aineet ja erityisesti kasviproteiinit. Reseptisivuston toteutuksesta  ja ylläpidosta vastaa Turun yliopiston Brahea-keskuksen ruokaketjun ja kestävän kehityksen tiimi, joka on pitkään tehnyt työtä ruoantuotannon ja – kuluttamisen ympäristövaikutusten pienentämiseksi. Lähetä sinäkin lempireseptisi Köökkiin!

Köökki on kaikille avoin reseptisivusto, jonka tavoitteena on lisätä kasvisten ja varsinkin kotimaisten kasviproteiinien käyttöä erilaisten maukkaiden reseptien avulla. Suomessa kasviproteiineja viljelläänkin monipuolisesti, muun muassa hernettä, härkäpapua, hamppua, kvinoaa, ja sinilupiinia.

Kokeile rohkeasti

Kotimaisilla kasviproteiineilla tulisi olla ruokavaliossamme nykyistä paljon keskeisempi rooli, sillä ne ovat sekä oman terveytemme edistämisen että ympäristön hyvinvoinnin näkökulmasta perin hyviä valintoja niin arkeen kuin juhlaankin. Kasviproteiinit ovat moneen makuun sopivia, edullisia perusraaka-aineita, joita soisi käytettävän paljon nykyistä enemmän.

– Hyvin usein kuulee tuskailtavan sopivien reseptien puuttumista eikä siksi uskalleta lähteä kokeilemaan kotimaisia kasviproteiineja, toteaa projektipäällikkö Sanna Vähämiko Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

– Köökki-sivuston avulla lähdettiin nyt ratkomaan reseptiongelmaa ja samalla pienentämään kynnystä siirtyä kohti ympäristöystävällistä syömistä, jatkaa Vähämiko.

Yrittäjä Katriina Klinckowström Karviaisten tilalta on samaa mieltä.

– Laaja reseptisivusto auttaa murtamaan ennakkoluuloja kasviproteiineista ja niiden käytöstä. Esimerkiksi kotimainen härkäpapu sopii paitsi pääruokiin, niin myös leivontaan. Sitä kannattaa ehdottomasti maistella ennakkoluulottomasti eri resepteissä, sanoo Klinckowström.

Reseptit jakoon

Köökki-sivusto perustuu käyttäjälähtöiseen reseptiikkaan. Jokainen on tervetullut tutustumaan köökin tarjontaan ja samalla vierailulla voi jakaa omat lempireseptinsä muiden käyttöön.

– Uusia käyttökohteita ja reseptejä tarvitaan, jotta kotimaisten kasviproteiinien käyttö olisi helppoa ja tietysti herkullista. Muiden tekemiä reseptejä on todella kiva kokeilla, sillä niistä löytyy aina aivan uusi makumaailma!, Katriina Klinckowström rohkaisee.

Tutustu Köökki-reseptisivustoon, kokeile uusia ideoita ja lähetä sivustolle omat lempireseptisi!

Jatkossa Köökki kasvaa muidenkin kestävien raaka-aineiden reseptipankiksi.

Sivuston kehittämisessä mukana olevat hankkeet, joissa Brahea-keskus on koordinaattorina tai partnerina (https://kookkireseptit.fi/meista/)

• FutureCrops2.0
  • Varsinais-Suomen ruokaketjun koordinaatiohanke