Kari Immoselle ja Hannu Karttuselle Suomen tietokirjailijat ry:n oppikirjailijapalkinnot

28.01.2023

Turun yliopiston kulttuurihistorian emeritusprofessori Kari Immonen ja tähtitieteen dosentti Hannu Karttunen ovat saaneet vuoden 2023 oppikirjailijapalkinnot. Suomen tietokirjailijat ry:n myöntämät palkinnot jaettiin opetusalan Educa-messuilla Helsingin Messukeskuksessa 28.1.2023.

Oppikirjailijapalkinnot ovat suuruudeltaan 8 000 euroa, ja ne myönnetään tunnustuksena laajasta ja ansiokkaasta oppiteostuotannosta.

Kari Immonen on filosofian tohtori ja laaja-alainen historiantutkija, joka tunnetaan huomattavasta panoksestaan suomalaiseen kulttuurihistorialliseen tutkimukseen. Hän on toiminut Turun yliopiston kulttuurihistorian apulaisprofessorina vuosina 1995–1998 ja professorina 1998–2010.

Palkintoperusteluissa mainitaan, että Immonen on laatinut ja toimittanut monipuolisesti oppikirjallisuutta, mutta on tunnettu myös mukaansatempaavista luennoistaan. Tietokirjailijana Immosen asteikko on perusteluiden mukaan laaja: siihen mahtuu teoksia niin Suomen Akatemian tiedepolitiikasta kuin puhelimen kulttuurihistoriasta. Suomen tietokirjailijat ry toteaa, että kansansivistyksellinen traditio on Immoseen sisäänrakennettu.

FT, dosentti Hannu Karttunen on tähtitieteilijä sekä tietokirjailija, joka on työskennellyt muun muassa Turun yliopiston Tuorlan observatoriossa. Karttunen on toiminut pitkään tutkijana, ja tieteellisten julkaisuiden lisäksi hän on tehnyt merkittävän määrän erilaisia tieto- ja oppikirjoja sekä kääntänyt teoksia suomeksi.

Palkintoperusteluissa todetaan, että Karttunen on kirjoittajana varsin monipuolinen ja saanut työllään ansaittua huomiota. Häntä kuvataan ahkeraksi ja taitavaksi tähtitieteen popularisoijaksi, jonka monipuolisista kirjoista ovat ammentaneet tietoa lukemattomat alan opiskelijat ja tähtitieteestä kiinnostuneet lukijat. Suomen tietokirjailijat ry:n mukaan Karttusen merkitys tähtitieteeseen liittyvän tiedon levittämisessä Suomessa on huomattava.

Immosen ja Karttusen lisäksi oppikirjailijapalkinnot saivat Päivi Happonen, Ulla Ilomäki-Keisala ja Lari Kotilainen.

Luotu 28.01.2023 | Muokattu 28.01.2023