Kieli- ja käännöstieteiden Utuling-tohtoriohjelmaan uusia pääaineita

05.06.2019

Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden tohtoriohjelma Utulingissä on elokuusta 2019 lähtien mahdollista valita tohtorintutkinnon pääaineeksi digitaalinen kielentutkimus, käännöstiede tai soveltava kielentutkimus. Näiden lisäksi tohtoriopintoihin voi edelleen hakeutua perinteisiin kielipääaineisiin (englannin kieli, espanja, italia, latinalainen/kreikkalainen filologia, pohjoismaiset kielet, ranska, saksan kieli, suomen kieli, suomalais-ugrilainen kielentutkimus).

Uusien pääaineiden lisääminen tohtoriohjelman valikoimaan perustuu kieli- ja käännöstieteiden laitoksen vankkaan tutkimukselliseen osaamiseen kyseisistä aihepiireistä.

– Olen iloinen, että tämä osaaminen tulee nyt näkyväksi myös tohtorikoulutuksen puolella. Uudet yhteen kieleen sitoutumattomat pääaineet tarjoavat uusia mahdollisuuksia tohtorikoulutettaville, joiden tutkimusaiheet ovat monikielisiä. Tällaisia ovat vaikkapa kielipolitiikkaan, kielikoulutukseen ja kielipalveluihin kohdistuvat tutkimusaiheet, tohtoriohjelman johtaja, professori Leena Kolehmainen sanoo.

Yhteen kieleen sitoutumattomat uudet pääaineet avaavat uusia mahdollisuuksia myös maailmalta Turkuun hakeutuville tohtorikoulutettaville.

– Turun yliopiston käännöstieteellisellä tutkimuksella on erittäin hyvä kansainvälinen maine. Toivon, että nämä uudet pääaineet houkuttelevat Turkuun lisää lahjakkaita tohtorikoulutettavia myös Suomen rajojen ulkopuolelta, käännösviestinnän, -teknologian ja -kirjallisuuden tutkimusverkoston johtaja professori Kristiina Taivalkoski-Shilov toteaa.

Uudet pääaineet vastaavat muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin.

– Esimerkiksi digitaalinen kielentutkimus tulee olemaan merkittävässä roolissa tulevaisuudessa, kun tutkitaan kieltä ja vuorovaikutusta yhä verkottuneemmassa maailmassa. Soveltavan kielentutkimuksen alalta meillä on jo käynnissä väitöstutkimuksia, joissa tutkitaan esimerkiksi kielen oppimista ja kielipoliittisia kysymyksiä, professori Marjut Johansson kertoo.

Digitaalisen kielentutkimuksen vastuuprofessori Veronika Laippala johtaa Emil Aaltosen säätiön rahoittamaa hanketta ”Uutinen, mielipide vai jotain muuta? Erilaiset tekstit ja niiden automaattinen tunnistus monikielisestä internetistä”, jossa kielentutkimusta ja koneoppimista yhdistämällä tarkastellaan erilaisia internetissä käytettäviä tekstejä ja kehitetään näitä automaattisesti tunnistava järjestelmä.

– Toivon, että kaikki digitaalisesta kielentutkimuksesta kiinnostuneet ja väitöstutkimusta harkitsevat kielentutkijat ottaisivat yhteyttä hyvissä ajoin ennen syyskuun tohtorikoulutushakua, Laippala toteaa.

Hakuaika tohtoriopintoihin on syksyllä 2.–20.9.2019 ja keväällä 2.–20.3.2020.

Lisätietoja:

Utulingin johtaja, professori Leena Kolehmainen (leena.kolehmainen@utu.fi), puh. 050 434 9550.

Luotu 05.06.2019 | Muokattu 05.06.2019