Kiinan hallitus on myöntänyt professori Maritta Välimäelle ystävyyspalkinnon

04.10.2022

Turun yliopiston hoitotieteen laitoksen professori Maritta Välimäelle on myönnetty Kiinan ystävyyspalkinto. Välimäki vastaanotti palkinnon Pekingissä 30.9.2022.

Maritta Välimäki Pekingissä.Ystävyyspalkinto on korkein kunnianosoitus, jonka Kiinan kansantasavalta myöntää ulkomaisille asiantuntijoille merkittävistä panostuksista maalle. Vuonna 2022 palkinto myönnettiin yhteensä 49 asiantuntijalle, joista 12 osallistui jakotilaisuuteen 30.9. Pekingissä. Muut asiantuntijat tulivat muun muassa Australiasta, Italiasta, Saksasta ja Japanista ja he edustavat laajasti tieteen ja teollisuuden eri aloja.

Professori Välimäki on mielenterveyteen suuntautuvan hoitotieteen edelläkävijä ja visionääri. Hänen tutkimustyönsä mielenterveyshoidon saralla on ollut merkittävässä osassa potilaskeskeisyyden, potilaiden oikeuksien ja terveysteknologian kehityksessä.

Välimäki on toiminut professorina hoitotieteen laitoksella vuodesta 2005 alkaen. Hän on lisäksi toiminut professorina, vierailevana tutkijana ja erilaisissa kunniatehtävissä ulkomaisissa yliopistoissa.

Professori Välimäki on tehnyt laajaa yhteistyötä Kiinan kanssa vuodesta 2013. Hänet on kutsuttu lukuisiin konferensseihin manner-Kiinaan ja vuonna 2015 Välimäki vieraili Hong Kongissa puolentoista kuukauden ajan. Välimäki työskenteli Hong Kongissa vuodesta 2016. Vuonna 2019 Välimäki kutsuttiin vierailevaksi professoriksi Hunanin maakunnassa sijaitsevaan Central South Universityyn. Vuonna 2020 Välimäki nimitettiin samaisen yliopiston hoitotieteen professoriksi.

Luotu 04.10.2022 | Muokattu 04.10.2022