Kirjastot avataan rajoitetusti 16.8.2021 alkaen

13.08.2021

Kirjaston kaikki kuusi kirjastoyksikköä Turussa sekä Opettajankoulutuslaitoksen kirjasto Raumalla avataan kulkuoikeudellisten yliopistolaisten käyttöön rajoitetuin palveluajoin. Kirjastojen opiskelutilat ja ryhmätyöhuoneet ovat käytössä rajoitetusti, kirjastojen 24/7-tilat ovat auki kulkuoikeuksien sallimina aikoina. Raision sanomalehti- ja pienpainatepalvelut palvelee asiakkaita etukäteisvarauksella.

Ota yhteyttä kirjastoon sähköpostitse osoitteeseen kirjasto@utu.fi, jos et kuulu yliopistoyhteisöön ja sinulla on kysymyksiä kirjaston aineistojen tai tilojen käytöstä tai omista lainoistasi.

Kirjaston tarjoamia poikkeustilanteen palveluita laajennetaan 16.8. alkaen

Kirjastot ovat toistaiseksi avoinna Turun yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle rajoitetuin aukioloajoin. Tarkemmat kirjastokohtaiset aukioloajat ovat kirjaston verkkosivuilla. Asiakaspalvelu on avoinna kaikissa yksiköissä ja kokoelmat sekä opiskelutilat ovat käytettävissä kirjastojen aukioloaikoina ja kirjastojen 24/7-tilat laajemmin.

Yliopiston linjauksen mukaisesti rakennusten ulko-ovet pidetään lukittuina, mutta henkilökunta ja opiskelijat pääsevät kampusten ja kirjaston tiloihin aukioloaikoina tulostus-/kulkulätkällä. Lisätietoa kulkuoikeuksista yliopiston intrassa (utu-tunnuksella) ja osoitteista helpdesk@utu.fi, kulkuoikeudet@utu.fi.

Asiakaspaikkoja opiskelu- ja ryhmätyötiloissa on vielä rajoitettu yliopiston linjausten mukaisesti ja näin varmistetaan henkilökunnan ja asiakkaiden turvallisuus. Käytössä olevia lukupaikkoja on vähennetty niin, että asiakasmäärä saadaan rajattua max 50 henkilöön/kirjasto.

Jos sinulla on flunssan, influenssan tai muun tarttuvan taudin oireita, älä tule yliopistolle.

Yliopiston tiloissa tulee välttää tarpeettomia lähikontakteja ja käyttää aina kasvomaskia, paitsi jos tilassa ollaan yksin.

Kirjastoissa kulkuoikeudellisten yliopistolaisten käytettävissä

• Kirjastojen asiakaspalvelut (ml. kaukopalvelu)
  • Itsepalvelulainaus ja –palautus
  • Kirjastojen kokoelmat ja aineistot
  • Normaalit laina-ajat, lainauskäytännöt ja varauskäytännöt
  • Monitoimilaiteet tulostukseen ja skannaukseen
  • Opiskelutilat ja kirjastojen 24/7-tilat
  • Varattavat työasemat kuten verkkoarkisto, radio- ja televisioarkisto sekä mikrofilmin ja -kortin lukulaiteet kts. tarkemmat tiedot kirjaston verkkosivuilta
  • Feeniks-kirjastoon järjestetään muutamia etukäteen varattavia opiskelupisteitä esim. vapaakappaleita tutkimaan tuleville. Jos haluat varata paikan, ota yhteyttä kirjasto@utu.fi
  • Raision sanomalehti- ja pienpainatepalvelujen lukutilaan pääsee kaksi henkilöä kerrallaan etukäteisvarauksella sähköpostitse kirjasto@utu.fi
  • Erikoisjärjestelyitä riskiryhmiin kuuluville, lisätietoa kirjasto@utu.fi

Vielä suljettuna tai pois käytöstä

• Osa ryhmätyöhuoneista
  • Kokoushuoneet sekä Paasikivi-it-luokka
  • Kirjaston lainalaitteet (läppärit, tabletit. laskimet)
  • Osa asiakaspäätteistä ja lukupaikoista

Kirjaston rajoitettu avaaminen perustuu yliopiston tekemiin linjauksiin. Kirjaston palautumissuunnitelma on joustava ja ohjeita päivitetään sitä mukaa kuin yliopisto päivittää omaa ohjeistustaan.

Luotu 13.08.2021 | Muokattu 13.08.2021