Lasten yliopisto järjestää tiedekerhoja ja -synttäreitä

08.10.2019

Lasten yliopisto järjestää jälleen syksyn aikana tiedekerhoja uusilla teemoilla. Aiheina ovat muun muassa fysiikka, robotiikka ja ohjelmointi. Ohjelmassa on muun muassa avaruusraketin, huoneen valaisevan perunan ja joululiman valmistaminen. Tiedesynttäreillä lapset pääsevät tutkimisen lomassa valmistamaan vahaliituja, tutustumaan värien kemiaan ja erilaisiin kemiallisiin reaktioihin.

>> Ilmoittautuminen ja lisätietoa Lasten yliopiston toiminnasta

>> Tiedekeskus Tuorlan loppuvuoden 2019 ohjelma

Tiedekerhot on suunnattu kerhosta riippuen 6–12-vuotiaille. Marraskuun kerhojen aiheena ovat fysiikka, ohjelmointi sekä robotiikka ja joulukuussa kerhossa tutustutaan jouluun tieteen näkökulmasta.

Kerhot järjestetään kerhon sisällöstä riippuen Arcanum-rakennuksessa sijaitsevassa OpiLUMA-laboratoriossa, kampuksen eläinmuseolla tai Turun yliopiston kasvitieteellisellä puutarhalla Ruissalossa. Kerhot ovat maksullisia. Kerhotoiminta on jatkuvaa ja kevään kerhoilmoittautumiset avautuvat loppuvuodesta.

Lasten yliopiston tiedesynttäreillä päästään tutkimaan laboratoriossa tieteen ihmeitä ystävien kanssa. Synttäreille osallistuvien lasten tulisi olla 7-vuotta täyttäneitä. Synttäreitä järjestetään viikon jokaisena päivänä, viikonlopun ajankohta sovitaan tapauskohtaisesti.

Kerho- ja synttäritoiminnalla halutaan tukea koulujen uutta opetussuunnitelmaa.

– Tavoitteenamme ei ole antaa Lasten yliopistossa yksiselitteisiä ja valmiita vastauksia. Lasten on päästävä itse tutkimaan, kokeilemaan ja oivaltamaan. Uskon myös, että uusilla oppimisympäristöillä on vaikutus kiinnostuksen heräämiseen. Lapset pääsevät kerhoissa ja synttäreillä työskentelemään oikeisiin laboratorioihin ja uudenlaisiin oppimisympäristöihin, toteaa Lounais-Suomen LUMA-keskuksen koordinaattori Katja Puutio

Lasten yliopiston toimintaa järjestetään myös Tiedekeskus Tuorlassa. Tiedekeskuksessa järjestetään säännöllisesti esimerkiksi tähtitiedeaiheisia tiedesynttäreitä ja koko perheen tiedeiltoja eri teemoilla. Myös Tiedekeskuksen planetaario ja laboratoriot ovat perheille auki viikonloppuisin ja ryhmille sopimuksen mukaan. Lokakuun lopusta alkaen yleisöllä on mahdollisuus katsoa kaukoputkeen ja sään salliessa Tiedekeskuksella järjestetään tähtinäytöksiä keskiviikkoiltaisin alkaen 23.10.2019.

Lasten yliopisto ja Lounais-Suomen LUMA-keskus sekä Tiedekeskus Tuorla järjestävät toimintaa yhteistyössä. Tavoitteena on innostaa lapsia ja nuoria tieteen pariin. Lounais-Suomen LUMA-Keskus sekä tiedekeskus Tuorla ovat osa Turun yliopiston biodiversiteettiyksikköä.

Luotu 08.10.2019 | Muokattu 22.10.2019