Lastentautien tutkimussäätiöltä yli 460 000 euroa rahoitusta Turun yliopiston tutkijoille

13.10.2023

Lastentautien tutkimussäätiö on myöntänyt hankeapurahaa kuudelle Turun yliopiston tutkimushankkeelle ja työskentelyapurahaa 14 Turun yliopiston tutkijalle.

Lastentautien tutkimussäätiö on päättänyt yli 2,6 miljoonan euron rahoituksesta lasten terveyteen ja hyvinvointiin kohdistuvaan tieteelliseen tutkimukseen. Säätiö myönsi vuotuisia apurahoja ensi vuodelle enemmän kuin koskaan aiemmin. Turun yliopistoon rahoitusta myönnettiin yhteensä 460 750 euroa.

Suurimmat hankeapurahat Turun yliopistossa myönnettiin lastenpsykiatrian professori Andre Souranderin johtamalle lasten ja nuorten mielenterveyttä tutkivalle hankkeelle ja lastentautiopin professori Tuomas Jartin johtamalle hankkeelle, joka tutkii astman estämistä korkean riskin lapsilla.

Koronan, sodan ja ilmastokriisin vaikutukset nuorten mielenterveyteen selvitetään yli 30 maassa

Souranderin tutkimusryhmä selvittää, kuinka Suomen lasten ja nuorten mielenterveys on kehittynyt pitkällä aikavälillä ja voivatko lapset ja nuoret nyt huonommin kuin vaikkapa 30 vuotta sitten. Hankkeessa hyödynnetään laajoja kysely- ja rekisteriaineistoja vuodesta 1989 lähtien. Lastentautien tutkimussäätiö rahoittaa hanketta 90 000 eurolla.

– Tavoitteenamme on selvittää, kuinka kriisit, kuten koronapandemia, Ukrainan sota tai ilmastokriisi vaikuttavat nuorten mielenterveyteen. Tutkimme myös, onko kännyköiden käytön lisääntyminen lisännyt ADHD-ongelmia, sanoo Sourander.

Souranderin tutkimusryhmän tavoitteena on lisäksi selvittää yhteistyössä yli 30 maan tutkijoiden kanssa, kuinka viime vuosien kriisit ovat vaikuttaneet nuorten mielenterveyteen muissa maissa: Aiheuttaako ilmastokriisi suurempaa ahdistusta maissa, joissa luonnonkatastrofit ovat jo arkipäivää, tai ahdistaako sota Ukrainassa enemmän suomalaisnuoria kuin Euroopan ulkopuolella asuvia.

Tutkimushankkeessa tuotetaan myös yhdessä ukrainalaisten tutkijakollegoiden kanssa digitaalinen alusta ukrainalaisvanhemmille pelokkaiden, ahdistuneiden ja traumatisoituneiden lasten ja nuorten tukemiseen sodan keskellä.

Kortisolihoidon tehokkuutta tutkitaan astman estämisessä

Jartin johtaman INSTAR-tutkimuksen tavoitteena on etsiä keinoja astman kehittymisen estämiseksi korkean astmariskin potilailla. Säätiö myönsi hankkeelle rahoitusta 120 000 euroa.

Lasten akuutti uloshengitysvaikeus ja astma ovat pääasiassa virusten laukaisemia tauteja. Tutkimuksessa testataan tablettikortisonin tehoa riskilapsilla tutkimalla pikkulasten ensimmäiseen uloshengitysvaikeuskohtaukseen annetun kortisonihoidon hyötyjä korkean astmariskin potilailla.

Kaikki rahoitusta saaneet Turun yliopiston hankkeet:

• PhD, epidemiologian dosentti Katriina Heikkilän johtama tutkimushanke ”Ennenaikainen syntymä ja sikiön kasvun hidastuma lapsuuden ja nuoruuden monisairastuvuuden kehityksessä”. Säätiö myönsi hankkeelle 30 000 euron rahoituksen.
  • LT Liisa Järvelän johtama hanke ”Myöhäisvaikutukset NOPHO-ALL2008 leukemiahoidon jälkeen” (LATE ALL2008). Hankkeelle myönnettiin rahoitusta 40 000 euroa.
  • LT, dosentti Vilhelmiina Parikan johtama hanke ”Tulehdusreaktio ja endoteelivaurio vastasyntyneen hapenpuutteeseen liittyvässä aivovauriossa”. Hanke sai rahoitusta 40 000 euroa.
  • LT Lauri Ivaskan johtama hanke ”Hinkuyskärokotteiden tuottaman immuniteetin hiipuminen”. Hankkeelle myönnettiin rahoitusta 50 000 euroa.
  • Professori Tuomas Jartin johtama hanke ”Astman estäminen korkean riskin lapsilla”. Hanke sai rahoitusta 120 000 euroa.
  • Professori Andre Souranderin johtama hanke ”Lasten ja nuorten mielenterveys kriisiaikana”. Hankkeelle myönnettiin rahoitusta 90 000 euroa.

Lisäksi säätiö myönsi työskentelyapurahoja väitöskirjan jälkeiseen työskentelyyn ja väitöskirjatyöskentelyyn 14 Turun yliopiston tutkijalle yhteensä 130 750 euroa.

> Katso kaikki Lastentautien tutkimussäätiön vuodelle 2024 myöntämät apurahat

Luotu 13.10.2023 | Muokattu 13.10.2023