Logopedian maisterituutorien avulla yhteisö säilyy opintojen loppuun

18.01.2024

Maisterivaiheessa vastuu kasvaa, opintojen loppu häämöttää ja oma porukka voi jakautua – tällaisissa muutoksissa maisterituutorit ovat tukena.

Elviira Tanninen ja Katariina Lammela ovat toimineet maistarituutoreina viime syksynä.

Kuvaaja/Tekijä

Liisa Kallio

Tuutorointi on tuttua opintojen alkaessa: tuutorit ovat vanhempia opiskelijoita, jotka vastaanottavat ensimmäisen lukuvuoden opiskelijat ja auttavat heidän sitouttamisessaan uuteen yhteisöön yliopistolla.  Yleensä tuutorit yhdistetäänkin juuri opintojen alkuun, mutta logopedian oppiaineessa on ollut jo muutaman vuoden tarjolla maisterivaiheen tuutorointia. Se on nähty oppiaineessa hyvin tärkeänä ennaltaehkäisevänä vertaisohjauksena.

Viime syksynä logopedian maisterituutoreina toimineet Katariina Lammela ja Elviira Tanninen kertovat, että he ovat järjestäneet matalan kynnyksen tapahtumia, toimineet tukena ja auttaneet opintojen järjestämisessä maisterivaiheeseen siirtyviä opiskelijoita.

– Yritämme saada kaikki mukaan. Myös heidät, jotka eivät käy isommissa tapahtumissa, Tanninen kertoo.

Avointa keskustelua tulevaisuudesta ja huolista

Tannisen ja Lammelan mukaan logopediassa saman vuosikurssin opiskelijat ovat hyvin tiiviisti yhdessä kandivaiheessa. Maisterivaiheessa edessä on kuitenkin enemmän valintoja.

– Silloin tehdään aikataulut itse ja vastuun määrä kasvaa. Tuemme sitä tuutoreina, he sanovat.

Maisterivaiheen tuutoreilta opiskelijat saavat myös tärkeää infoa opintoihin liittyen. Esimerkiksi loppuharjoitteluun liittyvä tapahtuma oli Lammelan ja Tannisen mukaan yksi syksyn suosituimpia. Sen lisäksi he ovat järjestäneet muun muassa Viini ja valitus -, leffa- ja lautapeli-iltoja.

Fuksivaiheeseen verrattuna maisterituutorointi ei ole yhtä intensiivistä, sillä aikataulu on rakennettu opiskelijoiden toiveiden mukaan.

– Meidän ei tarvitse esitellä tiloja vaan voimme mennä suoraan opintojen suunnitteluun ja puhua työelämästä ja tulevaisuudesta, Lammela sanoo.

– Kaikki tuntevat jo toisensa ja voimme jutella vapaasti. Esimerkiksi huijarisyndrooma on yleinen meidän alan ongelma, ja siitä on puhuttu avoimesti. Tietyllä tavalla tämä on henkilökohtaisempaa verrattuna ensimmäisen vuoden tuutorointiin, Tanninen lisää.

Tuutorit ehkäisevät yksinäisyyttä

Katariina Lammelan ja Elviira Tannisen mukaan maisterituutoroinnin parhaita anteja on vertaistuen saaminen ja kohtaamiset opiskelijoiden kanssa. He esimerkiksi pääsivät tutustumaan itseään nuorempiin opiskelijoihin ja samalla tarjoamaan tukea uudessa opintojen vaiheessa.

– Tässä jaetaan niin sanotusti perintöä ja hiljaista tietoa seuraaville esimerkiksi harkkapaikoista, Lammela sanoo.

He kannustavat ehdottomasti maisterituutoroinnista kiinnostuneita hakemaan tehtävään, mutta myös muita oppiaineita ottamaan tuutoroinnin käyttöön opintojen loppupuolella.

– Muut voisivat hyötyä tästä paljon varsinkin, jos vuosikurssit ovat isoja. Alussa on vaikeampi tutustua kaikkiin ja voi tippua verkon läpi. Silloin ei aina huomata, jos joku jää ulkopuolelle. Tärkeä osa tätä tehtävää onkin opiskelijoiden yksinäisyyden ehkäiseminen, Tanninen kertoo.

Luotu 18.01.2024 | Muokattu 19.01.2024