EYE-TEACH-hankkeessa tutkitaan ja hyödynnetään silmänliikemenetelmällä saatavaa tietoa siitä, mitä oppilaan mielessä tapahtuu lukemisen aikana. Opettajilla on mahdollisuus vaikuttaa hankkeessa kehitettäviin työkaluihin.
Eye-tracking and AI for Enhanced Teaching eli EYE-TEACH -hanke kutsuu opettajat ja opetusalan ammattilaiset osallistumaan kansainväliseen kyselytutkimukseen, jolla tutkitaan:
- opettajien suhtautumista tekoälyavusteiseen teknologiaan ja sen käyttöön opetuksessa
- millaiset tarpeet ja valmiudet opettajilla on käyttää tekoälyavusteisia työkaluja
Kyselyn tavoitteena on selvittää, miten tekoälyavusteiset, silmänliikeanalytiikkaa hyödyntävät työkalut voivat tukea lukemisen ymmärtämistä luokkahuoneessa. Vastaajilla ei tarvitse olla aiempaa kokemusta tekoälystä.
Kyselyyn voi vastata suomen kielellä tai ruotsin kielellä. Vastaaminen vie noin 20 minuuttia. Vastausaika päättyy 5.1.2026.
Opettajat mukana hankkeessa alusta alkaen
Eurooppalainen EYE-TEACH-hanke pyrkii vastaamaan oppilaiden heikentyneen luetun ymmärtämisen aiheuttamaan haasteeseen kehittämällä uudenlaisia työkaluja opettajien käyttöön. Katseenseurantalaitteella voidaan seurata oppilaiden silmien liikkeitä, kun he lukevat tekstejä. Räätälöity tekoälyllä toimiva alusta voi tarjota opettajille reaaliaikaista silmänliikedata-analytiikkaa ymmärrettävässä muodossa.
Hankkeen tutkijat eivät kuitenkaan voi kehittää työkalua tyhjiössä: jotta se vastaisi eurooppalaisten opettajien todellisia tarpeita ja toimisi päivittäisessä opetustyössä, projektissa kerätään opettajilta suoraa palautetta muun muassa opettajien kanssa järjestetyissä työpajoissa sekä kansainvälisen kyselyn avulla.
Tällä tavalla opettajien panos vaikuttaa suoraan käytännöllisten, osallistavien ja eettisten ratkaisujen kehittämiseen luokkahuoneisiin ympäri Eurooppaa.
– Tämä takaa, että ratkaisut vastaavat todellisiin tarpeisiin koululuokissa, kertoo konsortion johtaja, Turun yliopiston professori Johanna Kaakinen.
Kolmen vuoden rahoituskauden päätteeksi hanke tuottaa avoimen materiaaliresurssin, jonka avulla sidosryhmiä ohjataan turvallisesti soveltamaan tekoälyavusteista silmänliikeanalytiikkaa koulutuksessa.
– Hankkeesta saatava tieto voi mahdollistaa uudenlaisten kohdennettujen ja tehokkaiden opetusmenetelmien kehittämisen, Kaakinen sanoo.
Kolmevuotista EYE-TEACH-hanketta koordinoi Turun yliopiston psykologian ja logopedian laitos. Muut konsortion jäsenet ovat Universiteit Antwerpen (Belgia), Universitat de València (Espanja), Open Universiteit (Alankomaat), Across Limits (Malta), Consiglio Nazionale delle Ricerche (Italia), Deutsches Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz (Saksa), Centrum Nauki Kopernik (Puola), Intralíneas (Espanja), Blickshift (Saksa), Lexplore (Ruotsi). Hanketta rahoittaa Horisontti Eurooppa ohjelma ja rahoitus kuuluu II. pilarin 2. klusteriin “Kulttuuri, luovuus ja osallisuutta edistävä yhteiskunta”
Hanke on Euroopan unionin rahoittama. Esitetyt näkemykset ja mielipiteet ovat tämän tekstin laatijoiden näkemyksiä eivätkä välttämättä vastaa Euroopan unionin tai Euroopan tutkimuksen toimeenpanoviraston (REA) kantaa. Euroopan unioni ja rahoittava organisaatio eivät ole vastuussa niistä.
