NOT-koulussa lukiolaiset pääsevät tutustumaan tähtitieteeseen tekemällä itse tutkimusta Kanariansaarilla sijaitsevalla yhteispohjoismaisella kaukoputkella.
Kanariansaarilla tehdään ainutlaatuisia havaintoja maailman parhaalla havaintopaikalla sijaitsevalla NOT-teleskoopilla (Nordic Optical Telescope, suom. Pohjoismainen Optinen Teleskooppi).
NOT-teleskooppi sijaitsee La Palman tulivuorisaaren huipulla, pilvien yläpuolella. Paikka on tuttu korkeakoulujen tähtitieteilijöille, mutta myös NOT-kouluun osallistuville lukiolaisille. NOT-havaintokoulu on Turun yliopiston Tiedekeskuksen, Lounais-Suomen LUMA-keskuksen, Suomen ESO-keskuksen, sekä fysiikan ja tähtitieteen laitoksen yhteishanke.
NOT-koulu on suunnattu luonnontieteistä kiinnostuneille lukiolaisille. Koulun kurssilaiset pääsevät omin käsin tekemään havaintoja La Palman ainutlaatuisella kaukoputkella, aivan kuten ammattitähtitieteilijät.
Tämä on mahdollisuus nuorille päästä itse tekemään eturivin tiedettä
Pasi Nurmi on ollut pitämässä NOT-koulua lukiolaisille vuodesta 2016 alkaen. Nurmi on tähtitieteilijä Turun yliopistossa. Hänen mukaansa NOT-koulun päätehtävä on innostaa nuoria fysiikan pariin.
– Tähtitiede on hyvä tapa esitellä fysiikkaa ja luonnontieteitä. Fysiikkoja tarvitaan lisää, ja yliopistojen on usein vaikea löytää riittävästi alasta kiinnostuneita uusia opiskelijoita, ilmaisee Nurmi.
Havaintokoulun ohjelma keskittyy La Palman saarella sijaitsevan NOT-kaukoputken ympärille. Nurmen mukaan La Palman tulivuorisaari on erinomainen havaintopaikka tähtitieteelle.
– Tulivuoren huippu on pilvien yläpuolella, ja paikallisilmasto on kuiva sekä vakaa. Suomessa ei voi tehdä optista tähtitiedettä, La Palma puolestaan on maailman parhaimpia paikkoja havaintoihin, huomauttaa Nurmi.
Havaintokoulussa lukiolaiset oppivat tekemään itse tähtitieteen havaintoja NOT-kaukoputkella.
– Suomessa muilla yliopistoilla ei ole vastaavaa teleskooppia, eikä muualla Suomessa ole tällaista kokemusta mahdollistavaa ohjelmaa lukiolaisille. Tämä on mahdollisuus nuorille päästä itse tekemään eturivin tiedettä, korostaa Nurmi.
NOT-koulu kattaa koko Suomen
NOT-kouluun valikoidaan lukiolaisia koko Suomesta. Viimeisimmällä havaintokoulun La Palman matkalla oli oppilaita ja opettajia yhteensä yhdeksästä eri lukiosta.
Hakuprosessin lukiot hoitavat itse, tarkastellen hakijoiden luonnontieteellisten opintojen menestystä ja motivaatiota.
NOT-havaintokoulua ei tarvitse Nurmen mukaan paljon mainostaa.
– Se myy itse itsensä. NOT-kaukoputken käyttämisen lisäksi La Palmalla pääsee tutustumaan myös muihin teleskooppeihin sekä La Palman saareen, kertoo Nurmi.
Havaintokoulun matka Kanariansaarille kestää kokonaisuudessaan yleensä yhden viikon.
NOT-kaukoputkea voidaan ohjata myös etäältä. La Palman havaintomatkojen lisäksi Nurmi on järjestänyt NOT-koulun kursseja, joissa lukiolaiset vierailevat Turun yliopistossa. Yliopistovierailun aikana he ohjaavat kaukoputkea ja tekevät havaintoja tietokoneen välitykseltä.
Havaintokoulu opettaa lukiolaista käytännön kautta
Anni Siitonen oli yksi viimeisimmälle NOT-koulun matkalle osallistuneista 30 lukiolaisesta. Siitosen koulusta valittiin neljä oppilasta hankkeeseen.
– Olen aina ollut kiinnostunut tähtitieteistä ja luonnontieteistä, mutta en ennen koulua olisi oikeasti osannut kertoa tähtitieteilijän työstä. Kun fysiikan opettajani kertoi havaintokoulun hausta, ajattelin että se kuulostaa mahtavalta! sanoo Siitonen.
Siitosen koko ryhmä oli La Palmalla viikon. Matkan kohokohta oli havaintopäivä NOT-kaukoputken parissa.
– Jännitin aluksi, etten osaa. Kuvittelin, että tähtien tarkastelu olisi jokin hyvin virallinen tilanne – olihan kaukoputki hyvin kallisarvoinen. Mutta sitten tähtitieteilijät sanoivat, ettei teleskooppia voi rikkoa eikä sille voi antaa väärää komentoa. Yllätyin, että tilanne olikin niin rento.
En koskaan unohda sitä matkaa – aivan ainutlaatuinen kokemus
Havainnointi alkoi kello kuudelta, kun aurinko laski, ja jatkui aamuun asti. Kurssilaiset jaettiin viiden hengen ryhmiin, jotka tekivät havaintoja vuoroillaan.
Siitoselle havainnointiyö oli ikimuistoinen.
– Ihailimme maisemia. Observatorio oli pilvien yläpuolella ja yöllä tähtitaivas loisti ennennäkemättömällä tavalla. Näimme Linnunradan, Andromedan galaksin, komeettoja ja vaikka mitä. Olimme kaukoputkella kaksi ja puoli tuntia, mutta aika meni uskomattoman nopeasti. En koskaan unohda sitä matkaa – aivan ainutlaatuinen kokemus, muistelee Siitonen.
Rohkaisu nuorille tähtitieteilijöille
Kurssilla havaintokoululaisille tulee selkeäksi, mitä tieteellisen tutkimuksen tekeminen oikeasti on. Nurmen mukaan kurssilla mallinnetaan aitoa tutkimusta ja raportointia.:
– Lukiolaiset havaitsevat tutkijoiden sekä heidän itse valitsemiaan kohteita. Tutkijoiden antamien kohteiden kautta he voivat olla osa isompaa tutkimushanketta. He ovat varmistaneet mm. erinäisiä supernovahavaintoja ja supermassiivisia mustia aukkoja, toteaa Nurmi.
Havaintokoulun loppuseminaarissa lukiolaiset esittelevät havaintonsa opettajille ja havaintokoulun järjestäjille.
– Toiminta NOT-koulussa on paljon erilaisempaa ja monipuolisempaa kuin oppikirjasta lukeminen. Se havainnollistaa, mitä taitoja lukiosta saa ja mitä tutkimuksessa tarvitsee. NOT-koulussa lukiolaiset ovat tutkijoiden kanssa osa aitoa tutkimusprosessia, kertoo Nurmi.
Nurmen mukaan NOT-koulu on palkitsevaa sekä lukiolaiselle että opettajalle.
– Hienointa on se, kun kurssilaiset oivaltavat, että ”Hei mekin osataan!” ja saavat ideoita. Se on heille, mutta myös meille motivoivaa, nostaa esiin Nurmi.
NOT-koulu on ollut monelle lukiolaiselle se syy, miksi he alkavat opiskelemaan yliopistossa fysiikkaa.
– Havaintokoulu on ainutlaatuinen mahdollisuus päästä itse kokemaan, mitä tieteen tekeminen on ja päästä tutustumaan maailmankaikkeuden ihmeisiin. Lukiolaisille tämä on varmasti kokemus, jonka muistaa koko elämänsä ajan, sanoo Nurmi.
Teksti: Otto Salo