Merkittävä Kolumbian tiede- ja kulttuuripalkinto Leila Perea-Lowerylle

15.01.2021

DDS, PhD, MBA, dosentti Leila Perea-Lowery palkittiin kotimaassaan Kolumbiassa akateemisista saavutuksistaan. Palkinto myönnetään afro-kolumbialaisille, jotka ovat panoksellaan edistäneet Kolumbian kehitystä.

Leila Perea-LoweryPalkinnon tavoitteena on vahvistaa afro-kolumbialaisten integraatiota kolumbialaiseen yhteiskuntaan nostamalla esiin väestön saavutuksia maan kehityksen kannalta merkittävillä aloilla. Perea-Lowery palkittiin akateemisten saavutusten luokassa.

Leila Perea-Lowery toimii yliopisto-opettajana Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksella ja työskentelee Turun kliinisessä biomateriaalikeskuksessa (TCBC). Hän väitteli tohtoriksi Turun yliopistossa vuonna 2015 ja sai hammaslääketieteellisen biomateriaalitieteen dosentuurin vuonna 2020. Perea-Lowery tutkii polymeeripohjaisia hammaslääketieteellisiä materiaaleja. Hän on erityisesti karakterisoinut CAD-CAM-menetelmillä työstettäviä materiaaleja, joilla on keskeinen merkitys digitaalisessa hammashoidossa.

– Leila Perea-Lowery on esimerkki kansainvälisistä menestyneistä tutkijoista, joita Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos on kouluttanut. Leila Perea-Lowery ja hänen kaltaisensa tutkijat vahvistavat Turun yliopistoa tiedeyliopistona ja tuovat yliopistolle kansainvälistä näkyvyyttä ja tunnettuutta, hammaslääketieteen laitoksen johtaja, professori Pekka Vallittu sanoo.

Perea-Lowery on hyötynyt merkittävästi Turun akateemisen yhteisön tuesta.

– Tämä tunnustus auttaa minua innoittamaan myös muita jatkamaan tieteen parissa ja vaikuttamaan näin laajemmin maailmaan, Perea-Lowery sanoo.

Luotu 15.01.2021 | Muokattu 15.01.2021