Oikeudenmukaisen koulutuspolitiikan tutkimukselle pohjoismainen huippuyksikkörahoitus

25.04.2013

– Pohjoismaiselle mallille on kysyntää maailmassa, jossa kilpailu koulutuksesta on kovaa ja jota dominoi uusliberalistinen koulutuspolitiikka, professori Risto Rinne sanoo.

​Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos ja Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE on valittu mukaan NordForskin rahoittamaan pohjoismaiseen huippuyksikköön. Kansainvälisen tutkimusryhmän hanke ”Justice through education in the Nordic countries” oli ainoa kaikkiaan 16 hakemuksesta, jolle Pohjoismaiden ministerineuvoston alainen NordForsk myönsi huippuyksikkörahoituksen ”Education for tomorrow” -rahoitushaussaan. Nordic Centre of Excellence -status myönnettiin vuosille 2013–2018.

Hyviä käytäntöjä meille ja muille

Tutkimushanke sai kiitosta tieteellisestä rohkeudestaan ja korkealle asetetuista tavoitteistaan. Tutkijoiden uskotaan löytävän toimivia ja kestäviä koulutuspoliittisia käytäntöjä, joista höytyvät sekä Pohjoismaat että ne valtiot, jotka hakevat Pohjoismaista mallia omien koulutusjärjestelmiensä kehittämiseen.

– Rahoitus antaa mahdollisuuksia lujittaa jo aiemmin harjoittamamme kansainvälistä vertailevaa koulutustutkimusta ja kansallisvaltioiden rajat ylittävää tutkijakoulutusta. Saamme uusia mahdollisuuksia etsiä erityistä pohjoismaista oikeudenmukaisuuteen tähtäävää, tasa-arvon ja solidaarisuuden historialliseen perinteeseen nojaavaa koulutuspolitiikan mallia, professori Risto Rinne Turun yliopistosta sanoo.

Koulutuskilpailu kovenee

Rinne muistuttaa, että pohjoismaiselle mallille on kysyntää maailmassa, jossa kilpailu koulutuksesta on kovaa ja jota dominoi uusliberalistinen koulutuspolitiikka.

– Aiomme tutkia vertailevan koulutustutkimuksen keinoin sitä, miten oikeudenmukaisuutta voitaisiin tuottaa koulutuksen kautta. Kiinnostava tutkimuskysymys on, miten koulutuksen uudet hallinnan, politiikan ja markkinavetoistumisen ideologiat muovaavat koulutuksen perustehtävien toteutumista eri kansallisvaltioissa.

Huippuyksikköä aletaan rakentaa jo olemassa olevan yhteistyön varaan. Uudessa keskuksessa on tutkimuslaitoksia kaikista viidestä Pohjoismaasta ja neljästä muusta maasta eri puolilta maailmaa. Suomesta mukana on Turun yliopiston lisäksi huippuyksikköä koordinoiva Helsingin yliopiston käyttäytymistieteiden laitos.

Luotu 25.04.2013 | Muokattu 12.11.2020