Asiasana: elinikäisen oppimisen tutkimus (CELE)

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Yli 50 tutkijan suomalaista peruskoulua luotaava teos nostaa esille eriytymiskehityksen ja puutteen moninaisuuden huomioimisessa

30.03.2023

Suomalaisesta peruskoulusta on julkaistu yli 50 kasvatussosiologian ja koulutuspolitiikan tutkijan kirjoittama kokonaisvaltainen analyysiteos. Avoimesti saatavilla oleva teos avaa kaunistelemattomalla otteella Suomen kuuluisaa peruskoulua. Keskeiseksi ongelmakohdaksi nousee eriytymiskehitys, jonka pysäyttämiseksi teos antaa eväitä.

Yliopisto-opettajuuteen kohdistuvat odotukset luovat työhön ristipainetta (Väitös: KM Reeta Lehto, 16.12., kasvatustiede)

Yliopisto-opettajan rooli on muuttunut voimakkaasti viime vuosikymmeninä. Yliopistossa opettavat ovat olleet pitkään ennen kaikkea tutkijoita, joilta ei ole perinteisesti vaadittu pedagogisia opintoja. Ymmärrys yliopistopedagogiikan merkityksestä on kuitenkin kasvanut viime vuosikymmeninä. Yliopisto-opettajuutta väitöstyössään tutkinut Reeta Lehto havaitsikin kuitenkin, että tutkimus- ja opetustehtävien väliä on yhä jännitteitä

SIIRTYY ALKUVUOTEEN 2023 Tasapainoilua huippusuorittamisen ja hyvinvoinnin välillä – katso EDutu!-webinaari 15.12.

01.12.2022

Sairaustapausten vuoksi siirtyy alkuvuoteen 2023. Miksi varsinkin nuoret naiset pyrkivät opiskelussa ja työelämässä huippusuorituksiin? Tähän kysymykseen etsitään vastausta Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan EDutu!-webinaarissa torstaina 15.12. kello 15.00. Aiheeseen johdattaa kasvatustieteiden apulaisprofessori Päivi Siivonen.

Vierailevat professorit Fazal Rizvi and Marcelo Parreira do Amaral pitävät avoimet luennot

11.10.2022

Kasvatustieteiden tiedekunnan vierailevat professorit Fazal Rizvi ja Marcelo Parreira do Amaral pitävät syksyn aikana voimet luennot, Professori Fazal Rizvi puhuu otsikolla "Global Transformations and Education Policy. Reimagining Globalization and Education" keskiviikkona 12.10. ja professori Marcelo Parreira do Amaral otsikolla Understanding the Businessa of  Education: A Challange for Education Research 8.11.