Asiasana: Elinikäisen oppimisen tutkimus (CELE)

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Varhaiskasvatusikäisten eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuus ja oppiminen mahdollistuvat leikissä (Väitös: KM Outi Arvola, 23.6.2021, kasvatustiede)

Eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset tarvitsevat tukea erityisesti varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteisiin kiinnittymiseen, selviää kasvatustieteiden maisteri Outi Arvolan Turun yliopistoon tekemästä väitöstutkimuksessa. Tuloksissa korostui yhteys leikkiin, erityisesti mielikuvaleikkiin, sillä lasten osallisuus näkyi erityisesti roolileikkitilanteissa ja kaverisuhteissa.

Vieraileva professori Marcelo Parreira Do Amaral: Knowledge Production in the New Geopolitics of Knowledge: Imagining and transforming higher education

Aika

23.3.2021 klo 12.00 - 13.30
Kansainvälisen ja vertailevan koulutustutkimuksen professori Marcelo Parreira do Amaral luennoi Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELEssä aiheesta: Knowledge Production in the New Geopolitics of Knowledge: Imagining and transforming higher education. Zoom-luento on avoin kaikille...

Aktivoivilla oppimisympäristöillä voidaan edistää opiskelijoiden innovaatiotaitojen kehittymistä (Väitös: KM Meiju Keinänen, 31.8.2019, kasvatustiede)

Korkeakouluilla on tärkeä rooli innovatiivisten ammattilaisten kouluttamisessa. KM Meiju Keinäsen väitöstutkimus korostaa, että oppimisympäristöjen ja -käytänteiden tulisi tukea esimerkiksi opiskelijan aktiivista roolia ja motivaatiota. Opintojen tulisi olla myös monipuolisia, kansainvälisiä ja työelämälähtöisiä. Väitöstutkimuksessa tarkasteltiin arviointityökaluja, joita käyttämällä korkeakoulut voivat kehittää opintojaan edistämään paremmin opiskelijoiden innovaatiokykyä. 

Väittelijä selvitti vanhempien osallistumista varhaiskasvatukseen Turkissa ja Suomessa (Väitös: MA Sevcan Hakyemez Paul, 30.8.2019, kasvatustiede)

Turun yliopistossa väittelevä Sevcan Hakyemez Paul selvitti kasvatustieteen alaan kuuluvassa väitöstutkimuksessaan varhaiskasvattajien näkemyksiä vanhempien osallistumisesta lastensa varhaiskasvatukseen kahdessa erilaisessa kulttuurissa, Turkissa ja Suomessa. Tutkimuksessa selvisi, että siinä missä molempien maiden varhaiskasvattajat pitävät vanhempien osallistumista tärkeänä, Suomessa varhaiskasvattajat kokevat vanhempien osallisuuden suurimmaksi esteeksi ajan puutteen.