CELEn 9.2. järjestämä paneeli kysyy miten korkeakoulutuksen tulisi muuttua vastatakseen tulevaisuuden ongelmiin

02.02.2023

Miten korkeakoulutus uudistuu ja vastaa muuttuvan maailman haasteisiin? Kysymykseen haetaan vastausta paneelikeskustelussa Educariumissa torstaina 9.2. kello 12.30 alkaen.

Panelistien kuvat.

Aiheesta Whose future? Rethinking the future of higher education -paneelissa ovat keskustelemassa Oxfordin yliopiston korkeakoulututkimuksen professori Simon Marginson, Melbournen yliopiston koulutuksen globaalien opintojen emeritusprofessori ja tiedekunnan vieraileva professori Fazal Rizvi, Oslon yliopiston korkeakoulututkimuksen professori ja koulutuksesta vastaava vararehtori Bjørn Stensaker sekä Jyväskylän yliopiston korkeakoulututkimuksen emeritusprofessori Jussi Välimaa.

Keskusteluun johdattavat CELEn tutkijat, emeritusprofessori Risto Rinne ja kasvatustieteiden laitoksen akatemiatutkija Johanna Kallo.

Torstaina kello 12.30-14.00 Educarium-rakennuksen (Assistentinkatu 5) luentosalissa Edu2 järjestettävä paneelikeskustelu on kaikille avoin.

Paneelikeskustelu on osa Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELEssä järjestettävää tapahtumaa, johon paneelikeskustelun ohella liittyy työpajoja osana akatemiatutkija Johanna Kallon ”Kenen tulevaisuus? Ennakoinnin politiikka pohjoismaisessa korkeakoulutuksessa” -tutkimushanketta.

Keskustelun innoittajana on vahvassa muutoksessa oleva maailma. Ilmastonmuutos, maapallon hyvinvoinnin väheneminen ja Ukrainan sota ovat haastaneet länsimaisen elämäntavan ja länsimaisen kulttuurisen, poliittisen ja taloudellisen ylivallan. Samaan aikaan korkeakoulutuksen ja tieteen mahdollisuuksiin kohdistuu suuria odotuksia, jotta ne voisivat tarjota jatkuvuutta ydintoiminnoissaan ja vastata samalla näihin esiin nouseviin ongelmiin. Ne vaalivat humanismia, tieteidenvälistä tutkimusta ja teknologista kehitystä, joiden kaikkien odotetaan tarjoavan riittävät keinot vastata nykyisiin haasteisiin.

CELE haastaa paikan päälle kutsumansa, maailman johtaviin korkeakoulutuksen ja globalisaation tutkijoihin lukeutuvat panelistit pohtimaan, miten korkeakoulujärjestelmät kohtaavat esitetyt odotukset? Mitkä he nostaisivat esimerkeiksi korkeakoulutuksen kohtaamista maailmanlaajuisista ongelmista, ja miten haasteisiin voitaisiin vastata? Entä pitäisikö korkeakoulutuksen tavoitteita ja hallintoa miettiä uudelleen?

Luotu 02.02.2023 | Muokattu 02.02.2023