Kuukauden tutkija: Terhi Pasu

05.09.2025

Syyskuussa Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELEn Kuukauden tutkija -sarjan esittelyvuorossa on väitöskirjatutkija Terhi Pasu.

Tutkin tällä hetkellä painotettua opetusta suomalaiskaupunkien peruskouluissa. Työskentelen seurantatutkimuksessa (2023–2026), jossa tutkitaan painotuspolkumallia Keravan peruskouluissa keräämällä oppimista ja motivaatiota mittaavia kysely- ja tehtäväaineistoja sekä nuorten haastatteluja ja huoltajakyselyjä. Tutkimushankkeessa olen vastuussa työpaketista, jossa selvitetään huoltajien näkemyksiä ja suhtautumista painotuspolkuihin. Juuri julkaistussa väitöskirjassani puolestaan analysoin painotetun opetuksen järjestämisen käytänteitä Suomen suurimmissa kaupungeissa 2020-luvun alussa.

Tämän aiheen tutkiminen on tärkeää, sillä painotettua opetusta on tutkittu vain vähän opetuksen järjestäjien ja peruskoulujen näkökulmasta. Erityisesti koulujen sisällä toteutettavasta oppilasryhmittelystä ja sen vaikutuksista oppilaiden oppimiseen tarvitaan lisää tietoa. Kansallinen ohjeistus painotetun opetuksen järjestämiseksi on varsin väljä, joten paikallisilla koulutuspoliittisilla toimijoilla on paljon päätäntävaltaa painotetun opetuksen toteuttamisessa. Painotetun opetuksen järjestämistavat, kuten oppilasvalinnat ja -ryhmittely sekä opetussuunnitelmalliset ratkaisut kytkeytyvät koulutuksellisen tasa-arvon ja peruskoulun yhdenvertaisuuden kysymyksiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että luokkamuotoisesti järjestetty painotettu opetus, johon oppilaan valikoidaan soveltuvuuskokein, on yksi tekijä koulujen välisessä ja sisäisessä eriytymisessä kaupungeissa.

Tutkijan arjessa työpäiviini kuuluu monipuolisia tehtäviä, kuten aineistonkeruuta ja analysointia, tutkimusartikkelien lukemista ja kirjoittamista sekä ohjaus- ja opetustyötä kasvatustieteen parissa. Viime kuukausina olen keskittynyt täysipäiväisesti väitöskirjani viimeistelyyn. Se on sisältänyt väitöskirjakäsikirjoituksen muokkaamista ja oikolukua, julkaisuprosessin koordinointia sekä väitöstilaisuuteen valmistautumista.  Nyt väitöskirjani valmistuttua jatkan huoltajakyselyaineiston analysointia ja tulosten koostamista tutkimushankkeessa Keravalla.

Tutkimushankkeessa teen yhteistyötä Tampereen yliopiston Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskuksen (REAL) sekä Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksen (HEA) tutkijoiden kanssa. Hankkeen toteutuksessa teemme tiivistä yhteistyötä myös Keravan kasvatus- ja opetustoimen kanssa. Lisäksi teen yhteistyötä Turun yliopiston tutkijoiden kanssa tutkimukseen ja opetukseen liittyvissä työtehtävissä.

Kun en tutki tai tee muuta työtä, vietän vapaa-aikaa perheeni kanssa sekä rentoudun katsomalla urheilua ja televisiosarjoja. Arkeeni kuuluu usein lasteni kuljettaminen jalkapalloharjoituksiin ja -peleihin, joita seuraan mielelläni paikan päällä. Olen itsekin harrastanut jalkapalloa aikuisiällä, mutta pallon hallinta ei ollut vahvuuksiani, ja siksi nykyään keskityn kannustamiseen ja jalkapallosta nauttimiseen kentän laidalla.                    

Terveiseni tutkimuksen parissa työskenteleville: jatketaan yhdessä tutkimuksellista keskustelua siitä, miten koulutusjärjestelmän rakenteet haastavat koulutuksellista tasa-arvoa. Näiden teemojen esiin nostaminen ja niistä keskusteleminen on paikoin haastavaa, sillä suomalaisen koulutusjärjestelmän ytimessä elää vahva tasa-arvon eetos. Juuri siksi kriittinen tarkastelu on tärkeää – se tekee näkyväksi koulutuksen käytänteisiin, rakenteisiin ja politiikkaratkaisuihin kietoutuvia jännitteitä ja eriarvoisuuksia. 

Luotu 05.09.2025 | Muokattu 05.09.2025