Opas-palvelu kertoo, mitä kampuksella tapahtuu

03.11.2014

Opas.utu.fi tuo tiedekuntakohtaista infoa matkapuhelimiin ja aulanäytöille. Ensi vaiheessa tämä kaikilla tietokoneilla ja mobiililaitteilla saavutettava palvelu kattaa kauppakorkeakoulun, Educariumin ja Publicumin.

​Järjestelmäasiantuntija Miikka Kairinen tökkää kädellään kauppakorkeakoulun aulassa olevaa isoa taulutelevisiota ja vierittää näkyviin ylioppilaskunnan tuoreimmat uutiset. Uutiset luettuaan hän tutkailee, mitä ruokaa kampusravintola Monttu tänään tarjoaa.

– Uuden Opas-palvelun kantavana ideana on koota yhteen eri kanaviin jo tuotettua, tiettyä tiedekuntaa tai rakennusta koskevaa sisältöä. Kauppakorkeakoulussa pilotoitava aulaan sijoitettu kosketusnäyttö on vain yksi palvelun ilmentymistä. Opas.utu.fi toimii sujuvasti esimerkiksi matkapuhelimella ja kulkee aina helposti mukana, hankkeen projektipäällikkönä toimiva Kairinen kertoo.

Opas leviää ympäri kampusta

Opas-palvelussa näytetään tietyn rakennuksen luentosalivaraukset, yliopistotason, tiedekunnan ja ylioppilaskunnan uutiset ja tapahtumat, kartta ja lounaslistat.

Pilottitoteutuksena opas-palvelu on nyt rakennettu kattamaan kolme vaihtoehtoa: kauppakorkeakoulun, Publicumin ja Educariumin. Aulanäyttö on toistaiseksi vain kauppakorkeakoulussa, mutta muissakin kohteissa palvelu toimii esimerkiksi matkapuhelimella.

Nyt julkaistu versio ei ole lopullinen, vaan Opasta kehitetään edelleen muun muassa käyttäjäpalautteen perusteella.

Tarkoituksena on, että nyt luotua mallia voidaan helposti laajentaa eri rakennuksiin. Lähitulevaisuuden työlistalla ovat esimerkiksi päärakennus, Calonia ja Arcanum. Palvelua kehitetään myös niin, että se taipuu uusiinkin käyttötarkoituksiin, esimerkiksi luentosalien ovinäytöksi.

Kokeile uutta palvelua:

Tutustu palveluun osoitteessa: http://opas.utu.fi