Osallistamisesta elinvoimaa: erilaiset alustat käyttöön kunnissa

21.11.2019

Miten osallistaa yritykset, yhdistykset ja asukkaat kunnan elinvoimaisuuden kehittämiseen? Mitä uusia ratkaisuja digitaaliset palvelut tarjoavat? Näitä kysymyksiä mietittiin Uudet osallistamisen muodot -seminaarissa Tampereella 19.11. lähes kolmenkymmenen osallistujan voimin. Dosentti, yliopistonlehtori Ari-Veikko Anttiroiko (TaY) alusti otsikolla Digitaaliset alustat kuntien eri sidosryhmien osallistamisessa. Anttiroiko herätteli ajattelemaan kuntaa palvelualustana. Kuntien rooli on muuntumassa perinteisestä autoritatiivisesta, päätösten toimeenpanoon keskittyvästä järjestelmästä enemmän alustaksi, joka mahdollistaa tarpeiden ja palvelujen kohtaamisen. Tulevaisuuden kunta luo uutta arvoa edistämällä toimijoiden välistä vuorovaikutusta, jolloin yksittäisten toimijoiden resursseja yhdistämällä saadaan synergiaetuja ja aiempaa parempia palveluja. Kunta alustana -mallissa kunnan tehtävä on panostaa palveluekosysteemin kehittämiseen tarjoamalla yhteisiä fyysisiä ja digitaalisia tiloja, toimintamalleja, sääntöjä ja algoritmeja yhteistoiminnalle. Mukaansa tempaava alustus sai aikaan vilkkaan keskustelun.

Paneelikeskustelussa tuotiin esiin myös fyysisten ”alustojen” ja henkilökohtaisen kohtaamisen tärkeys kunnan ja sidosryhmien välillä. Yrityskäynnit ja markkinatapahtumat ovat tilanteita, joissa yrittäjien ja kuntalaisten tarpeet tulevat mutkattomalla tavalla esiin. Toisaalta sosiaalinen media tarjoaa luontevan tavan olla mukana kuntalaisten arjessa. Panelistit nostivat esiin myös, että positiivinen SOME-näkyvyys lisää kunnan vetovoimaisuutta. Paneelin lopputulema oli, että molempia - fyysisiä ja digitaalisia - kohtaamisia tarvitaan. Näin turvataan mahdollisimman tasapuoliset mahdollisuudet kaikille osallistua oman kunnan elinvoimaisuuden edistämiseen.

Panelisteina olivat Merikarvian kunnanjohtaja Kimmo Puolitaival, Suupohjan elinkeinotoimen kuntayhtymän elinkeinojohtaja Olli Forstén, Sastamalan vt. elinkeinojohtaja Tanja Aarnikuru, Vammalan Yrittäjien puheenjohtaja Jari Moisio ja VoteOn-yrityksen toimitusjohtaja Niklas Tuomola.

Tilaisuudessa julkistettiin myös Osallistamisella elinvoimaa - työkirja kunnille, joka on ladattavissa täältä. Työkirja toimii ajatuksia herättävänä oppaana ja tukena osallisuuden kehittämisessä. Kirja koostuu kunnissa hyviksi havaituista toimintatavoista ja jokaisen esimerkin kohdalla on kysymyksiä, jotka auttavat miettimään osallistamista lukijan näkökulmasta. Työkirja on toteutettu Turun yliopiston, Sastamalan kaupungin, Merikarvian kunnan ja Suupohjan elinkeinotoimen kuntayhtymän yhteistyönä osana Business Finlandin rahoittamaa MUKI-hanketta. Turun yliopistossa hanketta vetää professori Ulla Hytti ja tutkijoina toimivat Tanja Lepistö Porin yksiköstä ja Satu Aaltonen yrittäjyyden yksiköstä.

Luotu 21.11.2019 | Muokattu 21.11.2019