Sakari Alhopuron säätiöltä apurahoja lääketieteen ja luonnontieteiden tutkijoille

30.05.2023

Sakari Alhopuron säätiö myönsi rahoitusta yhdeksälle Turun yliopiston tutkijalle yhteensä yli 490 000 euroa.

Sakari Alhopuron säätiön apurahoilla rahoitetaan korkeatasoista lääketieteellistä ja luonnontieteellistä tutkimusta. Säätiö myöntää apurahoja erityisesti nuorille tutkijoille, jotta heillä olisi mahdollisuus menestykselliseen tutkimustyöhön ja tutkijanuransa edistämiseen myös väitöstutkimuksen jälkeen. Säätiö korostaa pitkäjänteisen tutkimustyön tärkeyttä.

– Haluamme tukea lahjakkaita tohtorin tutkinnon suorittaneita tutkijanuran jatkamisessa ja olla näin turvaamassa korkeatasoisen lääketieteellisen ja luonnontieteellisen tutkimuksen jatkuvuutta Suomessa, sanoo Sakari Alhopuron säätiön hallituksen puheenjohtaja Pentti Huovinen.

Säätiö jakoi apurahoja yhteensä 18:lle lääketieteen ja luonnontieteen tutkijalle. Tutkijoille myönnettiin henkilökohtaisia apurahoja, hankeapurahoja tai molempia samanaikaisesti. Säätiö jakoi apurahoina yhteensä yli 880 000 euroa.

Turun yliopistossa apurahan saivat:

• Fair-Mäkelä Ruth, Turun yliopisto, InFLAMES-lippulaiva, MediCity, 60 000 € (jatkorahoitus), ”PLVAP-sensorin merkitys imusolmukkeen suodatustoiminnon säätelyssä”
  • Fuchs Benjamin, Turun yliopisto, biodiversiteettiyksikkö, 60 000 € (jatkorahoitus), ”Pollinator health and ecosystem services challenged by agrochemical pollution”
  • Hattich Giannina, Turun yliopisto, fysiologia ja genetiikka, 59 983 €, ”It’s getting hot in here: European-wide study of phytoplankton temperature adaptation”
  • Jokela Heli, Turun biotiedekeskus, InFLAMES-lippulaiva, 59 858 € (jatkorahoitus), ”BATMAC: Alkioperäisten makrofagien rooli ruskean rasvan kehityksessä ja toiminnassa”
  • Mathew Suni Anie, Turun yliopisto, biodiversiteettiyksikkö, 60 000 €, ”Arctic Plants and Heavy Metal Pollution: Investigating effects of heavy metal (HM) pollution on plant-associated bacteria in Arctic ecosystems during seasonal changes”
  • Pietikäinen Annukka, Turun yliopisto, 60 000 € (jatkorahoitus), ”NoveLyme – Novel diagnostics for Lyme borreliosis”
  • Rousi Heta, Turun yliopisto, biodiversiteettiyksikkö, 12 500 € (jatkorahoitus), ”Ympäristömuutosten vaikutukset Lapin subarktisiin sekä Itämeren murtoveden eliöyhteisöihin ja ravintoverkkoihin – jatkotutkimus”
  • Saarni Saija, Turun yliopisto, geologia, 60 000 €, ”Mikromuovin kulkeutumisreitit ja sedimentoituminen Saaristomerellä (MIKS)”
  • Teuho Jarmo, Valtakunnallinen PET-keskus, 60 000 €, ”Tekoälyn käyttäminen iskemian automaattiseen analyysiin ja luokitteluun PET-sydänperfuusiotutkimuksissa”

Luotu 30.05.2023 | Muokattu 30.05.2023