Sisäympäristön hygienia – uuden liiketoiminta-alan haasteet ja mahdollisuudet (HygLi-hanke)

05.10.2016

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikössä on yhdessä Satakunnan ammattikorkeakoulun, Rauman kaupungin ja yritysten kanssa tunnistettu uusi nouseva teknologia- ja liiketoiminta-alue liittyen sisäympäristöjen hygieniaan ja terveellisyyteen.

Hygieeninen sisäympäristö tarkoittaa kiinteistön sisäympäristöä, jossa on käytetty ratkaisuja, jotka lisäävät tilan puhtautta ja terveellisyyttä heikentäen mikrobien kasvuedellytyksiä. Sisäympäristöjen terveellisyys ja turvallisuus korostuvat tiloissa, joissa on paljon ihmisiä tai henkilöitä, joiden vastustuskyky on alentunut tai se ei ole vielä kehittynyt. Terveellisten sisäympäristöjen perusedellytyksiä ovat puhdas käyttövesijärjestelmä, sisäilma ja pinnat. Erilaisilla rakennuksilla ja käyttäjäryhmillä, esim. sairaaloilla, päiväkodeilla ja julkisen liikenteen solmukohdilla on omat hygieniatarpeensa ja -haasteensa. Ihmisten liikkuvuuden lisääntyessä infektioiden ehkäisy ja hallinta ovat merkittäviä hyvinvointi- ja kustannustekijöitä yhteiskunnalle.

Hankekumppaneiden yhteistyön yhtenä tavoitteena on nostaa julkistilojen rakentamisessa sisäympäristön hygienia keskeiseksi kriteeriksi ympäristöystävällisyyden ohella. Tätä tavoitetta tukee meneillään olevassa Hygieniasta liiketoimintaa (HygLi) -hankkeessa laadittava hygieenisen sisäympäristön suunnitteluohjeistus uudenlaisen rakentamisen tueksi. Suunnitteluohje toteutetaan RT-korttisarjana yhdessä Rakennustiedon kanssa.

Tutkijoiden johdolla on hahmotettu hygieniarakentamisen ekosysteemiä sekä visioitu hygieniakonseptia ja -liiketoimintaa. TY:n Porin yksikön asiantuntemus on merkittävässä roolissa haasteiden tunnistamisessa ja ylittämisessä eli uuden liiketoiminta-alan perustamisessa. SAMKin asiantuntemus painottuu hygieniaosaamiseen ja rakennustekniikan yksityiskohtiin.

Lisätietoja: Projektitutkija Tiina Mäkitalo-Keinonen, puh. 050 577 3042, tiina.makitalo-keinonen@utu.fi

HygLi-hanke on mukana FinnBuild-messuilla Helsingissä 12.–13.10.2016, jossa hankkeen tutkijat Tiina Mäkitalo-Keinonen (TuKKK) ja Riika Mäkinen (SAMK) vetävät aiheesta paneelikeskustelun.
Luotu 05.10.2016 | Muokattu 05.10.2016