Taloushallinnon verotutkinto tarjoaa kokonaiskatsauksen verotukseen – ”Omaa osaamistaan on aina hyvä vahvistaa”

02.02.2024

Uusi kolme vuotta kestävä taloushallinnon verotutkinnon kurssi alkaa jälleen syksyllä 2024. Aiempina vuosina kurssi on aina tullut täyteen.

Taloushallinnon verotutkinto mahdollistaa osallistujille omaa verotusta koskevan ammatillisen tietämyksen laajentamisen ja syventämisen. Jo yli 20 vuotta tarjolla olleessa koulutuksessa käsitellään yritys- ja henkilöverotusta, yrityskaupan verotusta, sukupolvenvaihdoksen toteuttamista, kansainvälistä verotusta ja arvonlisäverotusta.

Tutkinnon vastaavana opettajana toimiva professori Jaakko Ossa kertoo, että edellä mainittujen aiheiden lisäksi osallistujat pääsevät pohtimaan yhtiö- ja sopimusoikeudellisia kysymyksiä erityisesti vero-oikeudellisesta näkökulmasta.

– Kurssilla on 12 moduulia, joissa käsitellään vero-oikeudellisia kysymyksiä teemoittain sekä teoreettisesta näkökulmasta mutta erityisesti siten, että käytännön toimijat pystyvät hyödyntämään oppimaansa työelämässä. Erityisesti viimeksi mainitusta olemme saaneet paljon hyvää palautetta, Ossa sanoo.

Uutta tietoa uusista aiheista

Tällä hetkellä taloushallinnon verotutkintoa suorittava Marika Helander osallistuu kurssille jo toista kertaa. Hän on toiminut yrittäjänä taloushallinnon alalla jo lähes 20 vuotta: työ sisältää muun muassa kirjanpitoa, veroasioita, sisäistä raportointia ja palkanlaskentaa.

Ensimmäisen taloushallinnon verotutkinnon Helander suoritti vuosina 2008–2011. Silloin hän halusi päivittää ja vahvistaa verotusosaamistaan.

– Koin silloin, että osaamiseni erityisesti verotuksessa oli aivan liian heikkoa. Toisella kerralla syy on osittain sama eli verotuksen osaamisen vahvistaminen, mutta myös se, että tutkinto on valtavan hyvä kokonaiskatsaus kaikkeen verotuksessa olennaiseen, Helander kertoo.

Lisäksi kurssilla käsiteltävät aiheet tarjoavat Helanderin mukaan katsauksen aiheisiin, jotka ovat itselle vieraita tai epäolennaisia mutta silti arvokkaita.

– Esimerkiksi juuri nyt menossa oleva jakso yritysjärjestelyistä ei ole minulle sellaista tietoa, mitä tarvitsen jokapäiväisessä työssäni tai edes vuosittain. Katson sen silti erittäin hyväksi osaksi kokonaisuutta, jotta tilanteen tullessa minulla on edes hatara käsitys aiheesta ja ymmärrän, että nyt pitää skarpata ja hankkia oikeaa osaamista tähän tilanteeseen.

– Lisäksi yleisosaaminen myös itselle epärelevantimmissa asioissa mahdollistaa paremmin kyseenalaistamisen. Silloin tajuaa helpommin, milloin joku selittää asiaa, joka ei pidä paikkaansa. Samaan aikaan koulutuksesta saa paljon irti aiheissa, joista itse tietää enemmän ja haluaa syventää osaamistaan, Helander sanoo.

Huippuasiantuntijoiden opissa

Professori Jaakko Ossan mukaan verotutkinnossa kouluttajina toimivat alansa huippuasiantuntijat.

– Suuri arvo on myös sillä, että kurssin luennoitsijoilta on mahdollista kysyä kysymyksiä omassa työssä esille tulleisiin kysymyksiin ja ongelmiin, hän sanoo.

Marika Helanderin mukaan tutkinnon parhaat puolet ovat sen monipuolisuus ja kattavuus. Hän suosittelee kurssia kaikille, jotka ovat verotuksen kanssa tekemisissä työnsä puolesta.

– Joku viisas on joskus todennut, että emme me joudu pulaan sen vuoksi, ettemme tiedä asioita, vaan sen vuoksi minkä varmasti tiedämme, mutta joka ei olekaan niin. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä useammin olen ollut pulassa juuri tästä syystä. Tällainen taloushallinnon verotutkinnon kaltainen opintokokonaisuus on omalta osaltaan hyvä ja tärkeä keino suojautua näiltä vahingoilta. Omaa osaamistaan on aina hyvä vahvistaa ylipäätään.

Luotu 02.02.2024 | Muokattu 02.02.2024