Tiede- ja taidetapahtuma ABOAGORA ”Wind” on pian täällä – ilmoittaudu 17.8. mennessä!

08.08.2022

Tiede- ja taidetapahtuma ABOAGORAssa puhuttaa tänä vuonna tuuli. Pääpuhujia Sibelius-museossa 24.–26.8.2022 järjestettävässä tapahtumassa ovat fysiikan professori Andrew Coates, taiteilija ja aktivisti Joan Sullivan sekä taidehistorioitsija Hanna Johansson. Ohjelman pääpuheenvuorot ovat maksuttomia ja avoimia kaikille.

ABOAGORA ”Wind” kuljettaa tutkijoita, taiteilijoita ja yleisöä tuulen mukana, kun kolmipäiväinen symposium järjestetään Sibelius-museossa 24.–26. elokuuta 2022.

Tuuli-teema jatkaa ABOAGORAn vuonna 2019 alkanutta viisivuotista The Five Rings -kokonaisuutta (maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys), jonka lähtökohdat ovat japanilaisen samurain ja filosofin Miyamoto Musashin kirjassa The Book of Five Rings (Go Rin no Sho, 1645). Tapahtumassa käsitellään tuulen moninaista luonnetta eri tieteen- ja taiteenalojen kautta. Ilma on elämälle välttämätön peruselementti, ja samalla myös energian ja inspiraation lähde sekä jatkuvasti virtaava muutoksen mahdollistaja.

Yleisölle avoimia luentoja ja esityksiä

ABOAGORA on vuosittain Turussa järjestettävä kansainvälinen tiede- ja taidetapahtuma, joka rakentuu monenlaisista tieteen ja taiteen työmuotoja ja näkökulmia yhdistelevistä esityksistä. Rekisteröitymällä 17.8.2022 mennessä ja maksamalla pääsymaksun ennakkoon pääsee seuraamaan kaikkia luentoja ja esityksiä. AGORA-osuudet eli pääpuheenvuorot ovat maksuttomia ja avoimia kaikille, eivätkä vaadi ennakkoilmoittautumista.

Pääpuhujia on tänä vuonna kolme. Useiden avaruuslentojen toteuttamiseen osallistunut fysiikan professori Andrew Coates (University College London) puhuu keskiviikkona 24.8.2022 aurinkotuulen liikkeistä ja vaikutuksista usein tyhjäksi käsittämässämme avaruudessa. Lisäksi päästään kuulemaan vierailla planeetoilla nauhoitettujen tuulten ja plasmainteraktioiden ääniä.

Myöhemmin samana päivänä valokuvaaja, kirjailija ja aktivisti Joan Sullivan syventyy käsittelemään niin menneiden kuin nykyisten energiasiirtymien luonnetta välitiloina. Navigointi kohti fossiilivapaata tulevaisuutta helpottuu, jos meillä on viisautta oppia menneestä. Sekä Andrew Coates että Joan Sullivan osallistuvat tapahtumaan etäyhteyksin.

Kolmas AGORA-puheenvuoro kuullaan torstaina 25.8.2022, kun taidehistorioitsija ja Taideyliopiston dekaani Hanna Johansson kertoo kuvataiteen tavoista ja keinoista esittää ja edustaa ilmaa elementtinä. Kuinka näennäisesti näkymätön ilma tuodaan visuaalisuuden ja aistillisuuden piiriin?

Tänä vuonna AGORA-luentojen lisäksi myös runoutta ja musiikkia yhdistävä Många Röster – Many Voices -performanssi on avoin kaikille. Yhteiskuntatieteilijä Nanuli Silagadzen sekä säveltäjä, laulaja ja teologi Frank Bergerin yhteistyöstä syntynyt teos käsittelee demokratian ja diktatuurin teemoja. Mukana nähdään lisäksi katuteatteriryhmä Street Theatre VIR, joka yhdistelee esityksissään katuteatterin perinteitä ja dramaattisia juonenkäänteitä. Teos esitetään torstaina 25.8.2022 Arken-rakennuksen (Tehtaankatu 2) sisäpihalla.

ABOAGORAn muissa esityksissä tuulta lähestytään niin hengityksen moninaisten merkitysten, epävakaiden aikojen kuin ilmakehästä huolehtimisen näkökulmista. Yhdysvaltalainen performanssiryhmä Every house has a door esittää Carnival of the animals -projektistaan luvun Fossils, joka lähestyy erilaisten lähdemateriaalien kautta ylösnousemusta ”taaksepäin puhaltavana tuulena”.

Tapahtuma huipentuu perjantaina 26.8.2022 ArtTeatron sirkustaideshow’hun Air, jossa on luvassa muun muassa tasapainoilua, hiuksista roikkumista ja levitaatiota. Show toteutetaan ArtTeatron tiloissa Kustavissa, jonne yleisölle on järjestetty tilausbussikuljetus.

Symposiumin pääsymaksu on 40 € / opiskelijoille ja väitöskirjatutkijoille 20 €. Katso koko ohjelma ja ohjeet rekisteröitymiseen: https://aboagora.fi/programme/

ABOAGORAn toteuttavat yhteistyössä Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaine, Åbo Akademin säätiön yhteydessä toimiva Donner-instituutti, Åbo Akademi sekä Turun AMK:n Taideakatemia. Hanketta rahoittavat Koneen Säätiö, Svenska kulturfonden, Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Åbo Akademin säätiö.

Kuvia medialle

https://seafile.utu.fi/d/19cc755026fe464ca12a/ (kuvaajan nimi tiedostonimessä sulkeissa, mikäli tiedossa)

Pääkuva: valokuvaaja, kirjailija ja aktivisti Joan Sullivan

Suunnittelija Malla Lehtonen