Toisen maailmansodan ympäristöhistoria yksiin kansiin

27.04.2017

Turun yliopiston tutkijat Simo Laakkonen ja Timo Vuorisalo ovat yhdessä yhdysvaltalaisen kollegansa Richard Tuckerin kanssa toimittaneet kansainvälisestikin katsoen ensimmäisen laajan yhteenvedon toisen maailmansodan ympäristöhistoriasta.

​Kuvassa liittoutuneiden sotilas ruiskuttaa DDT:tä siviilin tukkaan. DDT:n käyttö maailmassa moninkertaistui toisen maailmansodan aikana, koske se pelasti miljoonien ihmisten hengen hävittämällä tehokkaasti tauteja kantaneita hyönteisiä.

​The Long Shadows: A Global Environmental History of the Second World War ilmestyi Oregon State University Pressin kustantamana huhtikuussa 2017.

Toinen maailmansota oli mittasuhteiltaan vailla vertaa. Se oli inhimillinen tragedia, joka vaati 50–70 miljoonaa kuolonuhria. Sen lisäksi sota jätti syvän jäljen luontoon niin sotatoimialueilla, kotirintamalla kuin varusteluteollisuuden käytössä olleilla alueilla.

– Toinen maailmansota myötävaikutti ratkaisevasti myös nykyisten globaalien ympäristöongelmien syntyyn. Toisaalta se oli luomassa huolta ihmisen aiheuttamasta maailmanlopusta, mikä johti osaltaan kansainvälisen ympäristöpolitiikan aktivoitumiseen. Suursota vaikutti syvällisesti niin nykyisten ympäristöongelmien kuin niiden ratkaisukeinojen kehitykseen kylmän sodan maailmassa ja sen jälkeen. Sodan pitkät varjot ulottuvat nykypäivään saakka, Simo Laakkonen ja Timo Vuorisalo toteavat.

Kirjan juuret juontavat osittain Laakkosen ja Vuorisalon aiempaan teokseen Sodan ekologia: nykyaikaisen sodan ympäristöhistoriaa (SKS, 2007) ja osaksi heidän vuonna 2012 järjestämäänsä kansainväliseen symposiumiin. Nyt ilmestyneen kirjan luvut käsittelevät aiemmasta kirjasta tuttujen aiheiden lisäksi sotatoimien tueksi rakennetun infrastruktuurin vaikutuksia arktisella alueella, Intian niemimaalla ja Tyynellä valtamerellä, sodankäynnin raaka-aineiden hankinnan seurauksia Kanadassa, Japanissa, Meksikossa ja Karibian meren alueella sekä sodan aiheuttamia ruokakriisejä Afrikassa, Neuvostoliitossa ja Kiinassa.

Uutuusteos on hyvä esimerkki tiedekuntarajat ylittävästä tutkimusyhteistyöstä Turun yliopistossa. Timo Vuorisalo on ympäristötieteen ja Simo Laakkonen Porin yliopistokeskuksessa toimivan maisematutkimuksen yliopistonlehtori.

Simo Laakkonen, Richard Tucker ja Timo Vuorisalo (toim.), The Long Shadows: A Global Environmental History of the Second World War (Corvallis: Oregon State University Press, 2017). http://osupress.oregonstate.edu/book/long-shadows

JM
Kuva: Public Health Image Library, ID#2621