Tulevaisuudentutkimus, lasten infektiotaudit ja globaalit virusuhat professoriluentojen aiheina

14.11.2013

Turun yliopiston uudet professorit Petri Tapio, Ville Peltola ja Ilkka Julkunen pitivät professoriluentonsa Akatemiatalossa keskiviikkona 13.11.

​Kuvassa vasemmalta Petri Tapio, Ilkka Julkunen ja Ville Peltola.

​Professoriluennot kuuluvat yliopiston akateemisiin traditioihin. Kaikille kiinnostuneille avoimilla luennoilla uudet professorit esitelmöivät lyhyesti tutkimusaiheistaan.

Tulevaisuudentutkimuksen professori Petri Tapio kysyi otsikossaan, onko tulevaisuudentutkimus tiedettä vai puuhastelua. Tapio korosti, ettei tulvaisuudentutkimuksessa ole kyse tulevaisuuden tulkinnasta.

– Tulevaisuudentutkimuksen tutkimuskohde ei ole tulevaisuus vaan tutkimuskohteena on menneisyys ja nykyisyys. Mutta menneisyyttä ja nykyisyyttä tutkitaan tulevaisuuden hahmottamista varten. Tulevaisuus on siis tulevaisuudentutkijoiden tietämisen intressi, ei tutkimuskohde.

Kliininen työ ja tutkimus elävät symbioosissa

Infektiotautiopin professori Ville Peltola oli otsikoinut luentonsa ”Lapsi mikrobien maailmassa”. Hän pohti luennollaan muun muassa sitä, mihin tutkimuksen rajallisia resursseja olisi järkevintä kohdentaa. Hänen mukaansa kliinisillä aloilla tärkeiden tutkimuskohteiden tunnistaminen lähtee läheltä potilastyötä, jota tehdään sairaaloissa ja avohoidon vastaanotoilla. Korkean tason säilyttäminen lapsipotilaiden sairaanhoidossa on edellytys tutkimuksen tekemiselle, samoin kuin tutkimus on edellytys kliinisen työn kehittämiselle.

– Lapsella ja mikrobeilla on erityinen suhde, joka tutkijoiden pitää tiedostaa. Lapsen pitää elämänsä alussa sopeutua elämään mikrobien maailmassa. Yleensä mikrobit ovat meidän puolellamme, mutta ajoittain suhde kääntyy toisinpäin. Silloin nopea diagnostiikka, tautimekanismien ymmärtäminen, tehokkaat lääkkeet ja turvalliset rokotteet ovat tarpeen. Tähän tarvitaan lasten infektiotautien tutkimusta.

Virukset ovat osa arkipäiväämme

Virusopin professori Ilkka Julkunen alusti aiheesta ”Globaalit virusuhat”. Hän kävi läpi influenssavirusten, HIV- ja virushepatiittiepidemioiden ja zoonoosien eli eläimistä ihmisiin tarttuvien infektioiden meille aiheuttamia riskejä ja uhkia. Julkunen muistutti, että virukset ovat käytännössä osa meidän kaikkien arkea.

– Korkeatasoisen tutkimuksen ja opetuksen kautta voimme luoda entistä paremmat valmiudet tunnistaa, välttää ja hoitaa merkittäviä ja uhkaavia uusia virusinfektioita. Virukset ovat uhka terveydelle, mutta tämä uhka on tutkimuksen ja globaalin yhteistyön kautta vähennettävissä ja ehkä myös voitettavissa.

Kuva: Tytti Sokura

Luotu 14.11.2013 | Muokattu 08.07.2021