Turun yliopisto mukana tuoreessa QS Sustainability Rankings 2024 -yliopistovertailussa

05.12.2023

QS Sustainability Rankings 2024 listasi yhteensä 1403 yliopistoa kestävyyden ja vastuullisuuden tunnusmerkkien perusteella. Turun yliopiston pärjäsi vertailussa hyvin, vaikka kehitettävääkin löytyy.

QS Sustainability Rankings keskittyy yritysmaailmasta tutun jaottelun mukaisesti organisaation kestävyyden ja vastuullisuuden tunnusmerkkeihin. Vertailun indikaattorit mittaavat yliopistojen ympäristöllistä, sosiaalista ja taloudellis-hallinnollista työtä, kestävyyttä ja vaikuttavuutta (Environmental, Social and Governance eli ESG). Kokonaispistemäärässä indikaattorien painoarvot ovat ympäristölliselle ja sosiaaliselle osa-alueelle 45% ja taloudellis-hallinnolliselle alueelle 10%.

Kaikkiaan vuoden 2024 rankingiin listattuja yliopistoja on 1403 kappaletta, joista Euroopassa 493 ja Suomessa 10. Turun yliopiston kokonaissijoitus on hyvä, 303, Euroopassa sijaluku on 140 ja Suomessa 6.

Erinomaisesti Turun yliopisto sijoittui indikaattoreissa koulutuksen vaikuttavuus (sijoitus 47) sekä terveys ja hyvinvointi (sijoitus 53).

Myös kohdassa tasa-arvo sijoitus on hyvä (196). Indikaattori ympäristöntutkimus tuotti niin ikään hyvän sijaluvun (175).

Kehitettävää löytyy erityisesti ympäristökoulutuksessa (sija 996) ja ympäristökestävyydessä (711), verrattuna muihin rankingissa mukana olleisiin yliopistoihin.

QS Ranking on eräs maailmanlaajuisesti tunnetuimmista korkeakoulujen arvioinneista, joka 2009 aloitti omana kokonaisuutenaan tehtyään aiemmin yhteistyötä Times Higher Education vertailun kanssa. Vastuullisuusvertailu QS Sustainability on laajennos QS:n aiempaan ranking -toimintaan.

Luotu 05.12.2023 | Muokattu 05.12.2023