Turun yliopisto tukee ukrainalaisten opiskelijoiden ja väitöskirjatutkijoiden pääsyä vaihtoon Turun yliopistoon

06.06.2022

Turun yliopisto tarjoaa 25:lle Ukrainasta sodan vuoksi pakoon lähteneelle opiskelijalle vaihto-opiskelupaikan ja apurahan lukukauden ajaksi. Paikkoja voivat hakea EC2U-allianssin uuden strategisen kumppanin, Ukrainan Lvivissa sijaitsevan kansallisen Ivan Frankon yliopiston (IFNUL) opiskelijat ja väitöskirjatutkijat.

Turun yliopisto tukee Ukrainasta saapuvia opiskelijoita ja väitöskirjatutkijoita yhteensä 150 000 eurolla. Summa on yliopiston jo aiemmin Erasmus+-vaihtoon kohdistamaa rahoitusta, joka on koronan vuoksi jäänyt käyttämättä.

– Haku toteutetaan yhteistyössä IFNULin kansainvälisen toimiston kanssa siten, että IFNULilla on oikeus päättää, tulevatko kaikki 25 opiskelijaa tämän vuoden elokuussa vai varataanko osa paikoista vuoden 2023 alkavalle lukukaudelle, Turun yliopiston kansainvälisen liikkuvuuden päällikkö Janne Loikkanen sanoo.

Syksyllä Ukrainasta voi saapua kandidaatti- ja tohtorivaiheen opiskelijoita, keväällä maisteri- ja tohtorivaiheen opiskelijoita.

Erasmus+-vaihto-ohjelman lisäksi Turun yliopisto ottaa vastaan Ukrainasta lähteviä tohtorivaiheen opiskelijoita Opetushallituksen erityismäärärahan turvin. Tarjolla on vuodeksi apuraha, asettumisraha sekä perheellisille täydentävä lisä.

Opetushallituksen erityismääräraha haku on jatkuva ja avoinna kaikille Ukrainasta tuleville, ei vain IFNULin opiskelijoille. Myös Turun yliopiston ukrainalaiset väitöskirjatutkijat voivat sitä hakea.

Sekä Erasmus+- että Opetushallituksen rahoituksessa tohtorivaiheen opiskelijoille etsitään Turusta sopiva tutkimustyön ohjaaja. Ohjaaja auttaa väitöskirjatutkijaa Opetushallituksen apurahan hakemisessa.

Ukrainasta tuleva väitöskirjatutkija voi jatkaa tutkintonsa tekemistä ukrainalaisyliopistoon, hakea tohtorikoulutukseen Turun yliopistoon tai tehdä tutkintoa samaan aikaan molempiin (cotutelle järjestely).

Turun yliopistossa tohtorintutkintoa suorittaa tällä hetkellä seitsemän ukrainalaista.

>> Opetushallituksen avaama apurahahaku tohtoriopiskelijoille

>> Lisätietoa EC2U-allianssista