Turun yliopiston opiskelijoiden Bulletin.ai on Suomen paras korkea-asteen opiskelijastartup

24.04.2018

Nuori Yrittäjyys ry:n (NY) järjestämässä Uskalla Yrittää -finaalissa 19.4.2018 palkittiin Suomen parhaat nuorten yritykset. Turun yliopiston opiskelijat nappasivat voiton korkea-asteen sarjassa yrityksellään Bulletin.ai. Yrityksen liikeidea on rakentaa tekoälyä hyödyntävä työkalu uutistoimitusten käyttöön.

Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitoksen opiskelijat Matias Kaskimies, Tuomas Jokioja ja Arttu Laitinen voittivat valtakunnallisen NY Start Up -ohjelman korkeakouluopiskelijoiden sarjan Bulletin.ai-yrityksellään.

​Bulletin.ai:n tekoälyä hyödyntävä innovaatio seuloo tuhansista lehtiin tulevista tiedotteista olennaiset ja uutisarvoiset. Tavoitteena on helpottaa toimittajien työtä ja mahdollistaa keskittyminen niihin asioihin, joita lukijat pitävät tärkeinä. Idea syntyi viime vuonna Ultrahack-hackathonissa, jossa etsittiin tekoälyratkaisuja parantamaan media-alaa. Bulletin.ai voitti Helsingin Sanomien järjestämän AI in Media -sarjan.

Bulletin.ai:n tiimiin kuuluvat opiskelijat Arttu Laitinen, Matias Kaskimies ja Tuomas Jokioja Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitokselta sekä Elias Tattari Itä-Suomen yliopistosta.

Turun yliopiston opiskelijoina Laitinen, Kaskimies ja Jokioja lähtivät yritysaihiollaan mukaan tämän kevään Startup!-kurssille, joka järjestetään Turun yliopiston, Åbo Akademin, Turun ammattikorkeakoulun ja Humakin yhteistyönä. Turun yliopistossa kurssia vetää kauppakorkeakoulun yrittäjyyden oppiaine. Kurssin kautta tiimi osallistui valtakunnalliseen NY Start Up -ohjelmaan, jonka finaalin tiimi voitti.

‒ Startup!-kurssi sattui ajankohdaltaan erinomaisesti eteen. Toisin kuin keskimäärin kurssin osallistujilla, oli meillä jo valmis tiimi ja idea. Kurssi tarjosi hyvin näkökulmaa ja jopa rakennetta firman alkutaipaleen suunnitteluun. Samat asiat olisimme pyöritelleet muutenkin, mutta tuolloin ilman palautetta ja uusia näkökulmia, Arttu Laitinen kertoo.

Alkuvuoden tiimi on käyttänyt idean jatkokehittämiseen sekä media-alan toimintamallien ja työkalujen tutkimiseen. Tällä hetkellä kehitteillä on prototyyppi, jota on tarkoitus pilotoida loppukesästä yhdessä yhteistyökumppanien kanssa.

‒ Samalla tutkimme erilaisia vaihtoehtoja, joilla saisimme rahoitettua tuotekehitykselle ja yritystoiminnalle hieman vakaamman pohjan. Tavoitteenamme on pitemmällä aikavälillä luoda työkalu, joka tunnistaa uutisarvoiset jutut automaattisesti arvottoman massan keskeltä, Laitinen avaa yrityksen suunnitelmia.

Bulletin.ai edustaa Suomea NY Start Up -ohjelman EM-kilpailuissa Latviassa kesällä 2018.

TS
Kuva: Nuori Yrittäjyys ry.

Luotu 24.04.2018 | Muokattu 24.04.2018