Turun yliopiston opiskelijoiden startup-yritys palkittiin kansainvälisesti

27.06.2018

Nuori Yrittäjyys ry:n (NY) Start Up -ohjelmassa perustettu Bulletin.ai NY palkittiin tiistaina 26.6.2018 alan EM-kisoissa erikoispalkinnolla. Enterprise Challenge 2018 -tapahtuma järjestettiin Riiassa Latviassa.

​Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitoksen opiskelijat edustivat Bulletin.ai-yrityksellään Suomea NY Start Up -ohjelman EM-kilpailuissa Latviassa. Bulletin.ai palkittiin Accenture Meaningful Innovation Youth Award -palkinnolla. Startup saa tuhannen euron palkintorahan lisäksi bisnesmentorointia Accenture Latvialta sekä mahdollisuuden osallistua valikoituihin Accenturen tapahtumiin.

Bulletin.ai NY:n on kehittänyt media-alalle tekoälytyökalua toimitusten käyttöön, jokapäiväiseen työhön. Nelikkoon kuuluvat Arttu Laitinen, Matias Kaskimies ja Tuomas Jokioja Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitokselta ja Elias Tattari Itä-Suomen yliopistosta.

‒ Hieno huomata, että ideamme keräsi arvostusta ja tunnustusta nimenomaan Accenturen rautaisten teknologia-ammattilaisten keskuudessa, Bulletin.ai-tiimi kommentoi tuoreeltaan Riiassa Enterprise Challengen palkintogaalassa.

Kymmenistä eurooppalaisista liike-elämän ammattilaisista koostunut tuomaristo seurasi, haastatteli ja arvioi yrityksiä kahden päivän ajan. Tuomaristo perusteli Bulletin.ai:n valintaa muun muassa hyvällä teknologisella osaamisella, nousevan teknologian hyödyntämisellä, valmiudella ottaa riskejä sekä tiimin tekemällä kattavalla analyysilla kilpailijoista ja mahdollisuuksista. Bulletin.ai sai kiitosta myös hyvästä tiimistä ja osaamisesta.

Bulletin.ai osallistui keväällä NY Start Up -ohjelmaan osana Turun yliopiston, Åbo Akademin, Turun ammattikorkeakoulun ja Humakin yhteistyönä järjestämää Startup!-kurssia. Turun yliopistossa kurssia vetää kauppakorkeakoulun yrittäjyyden oppiaine. Kurssin kautta tiimi osallistui valtakunnalliseen NY Start Up -ohjelmaan, jonka finaalin tiimi voitti huhtikuussa.

Vuoden parhaana eurooppalaisena NY Start Up -yrityksenä palkittiin espanjalainen Biofy. Se on kehittänyt järjestelmää, jolla jätemuovista saadaan uudelleenhyödynnettävää öljyä ja muita jatkokäytettäviä materiaaleja.

NY Start Up -ohjelmassa korkeakouluopiskelijat perustavat oikealla rahalla toimivan yrityksen, jonka toimintaa he hoitavat itsenäisesti lukuvuoden ajan. Suomessa ohjelma on käytössä 17:ssä korkeakoulussa.

EM-kilpailut järjesti Nuori Yrittäjyys ry:n kattojärjestö Junior Achievement (JA) Europe yhdessä JA Latvian kanssa. Viime vuonna vastaavan tapahtuman toteutti Nuori Yrittäjyys ry Helsingissä.

Lisää aiheesta:

>> Turun yliopiston opiskelijoiden Bulletin.ai on Suomen paras korkea-asteen opiskelijastartup

TS
Kuva: JA Latvia