Turun yliopiston Three minute thesis -kilpailun voitosta kisataan 9.3. – seuraa Zoomissa

24.02.2022

Seitsemän tohtorikoulutettavaa kilpailee Turun yliopiston edustajan paikasta Coimbra-verkoston yhteisessä 3MT kilpailussa.

Turun yliopiston 3MT-semifinaalit järjestettiin 15. ja 16.2.2022. Semifinaaleissa kuultiin yhteensä 10 innostavaa kolmen minuutin mittaista esitystä eri alojen tohtorikouluttavien tutkimusaiheista.

Kolmihenkinen tuomaristo valitsi kilpailijoista seitsemän yliopiston 3MT-finaaliin. Semifinaalien tuomarit olivat professori Noora Kotaja (biolääketieteen laitos), yliopisto-opettaja Kelly Raita (kieli- ja viestintäopintojen keskus) ja yliopisto-opettaja Rami Mähkä (historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos).

– Semifinaalissa kävi mainiosti ilmi Turun yliopistossa tehtävän tutkimuksen laaja-alaisuus. Kaikki aiheet olivat erittäin kiinnostavia ja oli hienoa tavata esitelmöitsijät myös persoonallisuuksina. Finaalista tulee varmasti kovatasoinen, semifinaalien tuomaristo toteaa.

3MT-kilpailun finaali järjestetään 9.3. klo 12.00–14.00 ja sitä voi seurata Zoomissa: https://utu.zoom.us/j/69869949504

Kaksi parhaiten sijoittunutta sekä finaaliyleisön suosikki saavat palkinnoksi matka-apurahan. Lisäksi voittajan esitys kilpailee Coimbra Groupin kansainvälisessä, eurooppalaisille yliopistoille järjestetyssä 3MT-kilpailussa. Kilpailussa valitaan Turun yliopiston edustaja myös SANORD 3MT-kilpailuun.

Finaalissa kilpailevat tohtorikoulutettavat ja heidän aiheensa:

• Mahdi Moghaddam (Doctoral Programme in Technology): Solid Boosted Flow Battery: a reliable approach to stop global warming
  • Cameron Wright (Doctoral Programme in Clinical Research): Predicting Prostate Cancer Treatment Response.... Using Artificial Intelligence
  • Zahra Jahanshah Rad (Doctoral Programme in Exact Sciences): Increasing working lifetime and efficiency of electronic and photovoltaic devices
  • Veera Niemi (Doctoral Programme of Social and Behavioural Sciences): Homelessness through the lens of systematic reviews
  • Umair Khan (Drug Research Doctoral Programme - DRDP): Future of Cancer Diagnostics
  • Kerttu Seppälä (Doctoral Programme in Clinical Research - DPCR): Opioid system in Fearful State
  • Anne Abio (Doctoral Programme in Clinical Research - DPCR): External causes of mortality in Seychelles.

Finaalituomaristoon kuuluvat vararehtori Piia Björn, Kieli- ja viestintäopintojen keskuksen johtaja Mike Nelson sekä luonnonyhdistekemian professori Juha-Pekka Salminen.

3MT, eli Three Minute Thesis, on australialaisen Queenslandin yliopiston kehittämä akateeminen kilpailu, jossa tohtorikoulutettavat kilpailevat esittelemällä kolmessa minuutissa tutkimusaiheensa ja sen merkittävyyden mahdollisimman mielenkiintoisesti siten, että suuri yleisö ymmärtää mistä tutkimuksessa on kyse.

Viime vuonna yliopiston kilpailun voitti sisätautiopin tohtorikoulutettava Felix Vaura. Hän edusti yliopistoa myös Coimbra Groupin kansainvälisessä, eurooppalaisille yliopistoille järjestetyssä 3MT-kilpailussa.

Kilpailun järjestävät Turun yliopiston tutkijakoulu (UTUGS), tutkijaurayksikkö, kieli- ja viestintäopintojen keskus ja viestintä.

Luotu 24.02.2022 | Muokattu 08.03.2022