Turun yliopiston tutkijakollegiumit järjestävät Turun kaupunginkirjastossa yleisöluentosarjan

28.02.2020

Koronavirustilanteesta johtuen luentosarja on siirretty syksylle 2020. Katso uudet luentoajat alta.

Turun yliopiston tutkijakollegiumit TIAS (Turku Institute of Advanced Studies) ja TCSM (Turku Collegium for Science and Medicine) järjestävät Turun kaupunginkirjastossa kaikille kiinnostuneille avoimen yleisöluentosarjan. Sarjassa kollegiumien tutkijat kertovat omasta tutkimuksestaan yliopistossa. Luentosarja alkaa 3.3. ja kestää 11.5 asti.

Vuonna 2008 Turun yliopisto perusti kaksi tutkijakollegiumia: Turun ihmistieteiden tutkijakollegiumin (TIAS) ja luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegiumin (TCSM). Molempien kollegiumien tavoitteena on edistää Turun yliopiston huippututkimusta tukemalla lupaavien uraansa aloittelevien tutkijoiden uravaihetta, luoda poikkitieteellinen tutkijayhteisö ja olla interaktiivinen toimija yliopistossa.

Tämän kevään aikana kollegiumien tutkijoiden tutkimukseen on mahdollista tutustua Turun kaupunginkirjaston yleisöluentosarjassa. Tutkijoiden aiheet käsittelevät tähtitaivaasta ihmisten hyvinvointiin, luonnon ihmeisiin ja tulevaisuuden supertietokoneisiin.

TIAS on järjestänyt Turun kaupunginkirjastossa aikaisemmin kaksi yleisöluentosarjaa syksyllä 2018 ja syksyllä 2019.

Kevään 2020 luentosarja pidetään Turun kaupunginkirjaston Studiossa (Linnankatu 2) kello 18.00 – 19.30. Tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Tervetuloa!

Luentosarjan muuttunut aikataulu:

• Ke 7.10., FT Saara Nolvi, Researcher (TIAS), Department of Psychology and Speech-Language Pathology and Department of Medical Psychology, Charité Universitätsmedizin Berlin: Yksilölliset erot herkkyydessä ympäristölle – varhainen stressi, aivojen muovautuvuus ja lapsen kehitys
  • Ke 14.10. FT Aino Kalske, Researcher (TCSM), Department of Biology: Kasvit puolustuskannalla - salakuuntelua ja kemiallisia aseita
  • Ma 2.11. FT Matteo Rossi, Postdoctoral Researcher (TCSM), Department of Physics and Astronomy: The era of quantum technologies
  • Ma 9.11., Adjunct Professor, LT, Teemu Niiranen, Collegium Researcher (TCSM), Department of Clinical Medicine: Kohonnut verenpaine – maailman johtava tautitaakan aiheuttaja
  • Ma 16.11., KT Heta Tuominen, Collegium Researcher (TIAS), Department of Teacher Education: Oppimista vai suoriutumista? Motivaation ja hyvinvoinnin yhteydet lapsilla ja nuorilla
  • Ma 23.11.. PhD Helena Duffy, Collegium Researcher (TIAS), School of History, Culture and Arts Studies: François Ozon's Frantz (2016): The Queering Potential of Heritage Cinema
  • Ma 30.11. FT Lihua Sun, Postdoctoral Researcher (TCSM), PET Centre: Sunrise to sunset, daylength dances with the social brain
  • Ma 7.12., PhD Nicolino Lo Gullo, Postdoctoral Researcher (TCSM), Department of Physics and Astronomy: Hot computing
Luotu 28.02.2020 | Muokattu 16.04.2020