Turun yliopiston tutkijoille KAUTE-säätiön rahoitusta digitalisaation tutkimukseen

12.01.2017

Kaupallisten ja teknillisten tieteiden tukisäätiö KAUTE on myöntänyt 30 000 euron tutkimusapurahan Turun yliopiston tutkijalle KTT Joni Salmiselle tutkimusaiheeseen ”Algoritmien valta. Neutraalius ja puolueellisuus koneellisessa päätöksenteossa”. Lisäksi säätiö myönsi 10 000 euron apurahan KM, FM Einari Kurviselle, jonka tutkimusaihe ”Matematiikan adaptiivinen sähköinen opintopolku” keräsi eniten ääniä yleisöäänestyksessä.

​KAUTE-säätiö järjesti syksyllä 2016 digitalisaation tutkimukseen keskittyvän Tulenkantajat-apurahahaun, jossa etsittiin visionäärisiä tutkijoita ja rohkeita tutkimusavauksia. Apurahahaku toteutettiin aivan uudenlaisella tavalla – videoin. Kahdeksan finalistin videot julkaistiin säätiön verkkosivuilla, jossa kuka tahansa sai käydä äänestämässä suosikkiaan. KAUTE-säätiö järjesti finalisteille sparrausapua hakemusten viimeistelyyn ja videoiden tekemiseen.

KTT Joni Salminen Turun yliopistosta on yksi kolmesta 30 000 euron apurahan saaneesta finalistista. Lisäksi säätiön hallitus päätti myöntää eniten ääniä saaneelle KM, FM Einari Kurviselle Turun yliopistosta 10 000 euron apurahan.

Algoritmit näkyvät arjessamme

Apurahapäätöksissä painotettiin aiheen merkittävyyttä, tutkimuksen toteutettavuutta sekä vuorovaikutussuunnitelmaa tutkimuksen ja sen tulosten viestimiseksi. Joni Salmisen tutkimushanke pureutuu aikakautemme yhteen merkittävimpään, vaikkakaan ei ehkä näkyvimpään ilmiöön. Algoritmien päätöksillä on tärkeä rooli kansalaisten ja kuluttajien arjessa, sillä ne määrittävät mitä sisältöä yksilölle näytetään milläkin hetkellä. Koneiden päätökset vaikuttavat mm. kansalaisten maailmankuvaan ja yleiseen mielipiteeseen.

– Koneellinen päätöksenteko koskee esimerkiksi informaation leviämistä sosiaalisessa mediassa, hakukoneiden tulosten järjestelyä sekä mainosten kohdentamista verkossa. Mikäli algoritmi on neutraali, sen valta-asemassa ei välttämättä ole ongelmaa. Mutta jos algoritmi on puolueellinen, se voi esimerkiksi maksimoida mainostuloja käyttäjien hyödyn sijaan, piilottaa poliittisesti arkoja aiheita tai syrjiä tiettyjä ryhmiä, Salminen kertoo.

>> Katso video: Joni Salminen: Algoritmien valta. Neutraalius ja puolueellisuus koneellisessa päätöksenteossa

Matematiikan oppimistuloksia parantamaan

Tohtorikoulutettava Einari Kurvinen on mukana Turun yliopiston ViLLE Teamissa. Hän tutkii matematiikan oppimista ja oppimisvaikeuksien automaattista tunnistamista.

– Viime vuosina oppilaiden matematiikan oppimistulokset ovat heikentyneet. Olemme lähteneet vastaamaan tähän haasteeseen kehittämällä matematiikan sähköisen opintopolun, jota käyttää jo yli 700 opettajaa ja yli 14 000 oppilasta. Olemme jo nyt tutkitusti onnistuneet parantamaan oppilaiden oppimistuloksia, Kurvinen sanoo.

>> Katso video: Einari Kurvinen: Matematiikan adaptiivinen sähköinen opintopolku

JM

Luotu 12.01.2017 | Muokattu 12.01.2017