Turun yliopistossa alkunsa saaneelle Precordior Oy:lle Entrepreneurial Spirit of Turku -palkinto

01.09.2023

Turun yliopistossa tehtyyn innovaatioon perustuva terveysteknologiayritys Precordior Oy on palkittu Turku Science Park Oy:n Entrepreneurial Spirit of Turku -palkinnoilla Eurooppafoorumin yhteydessä torstaina 31.8.2023.

Turun seudun kehitysyhtiö Turku Science Park Oy palkitsi torstaina Eurooppa-foorumissa eri osa-alueilla ansioituneita, Turun seudun yrityksiä. Entrepreneurial Spirit of Turku -palkintoperinne juhli samalla 20-vuotisjuhlaansa.

Tänä vuonna Entrepreneurial Spirit of Turku -palkittujen joukossa oli Turun yliopistossa tehdystä innovaatiosta ponnistava Precordior Oy. Palkinnot jaettiin kolmessa eri kategoriassa: Growth in Sight – Kasvua edessä, Brave Move – Rohkea uudistaja ja Born Global – Syntyjään kansainvälinen.

Precordior Oy:lle ja CardioSignal-sovellukselle Growth in Sight -palkinto

Growth in Sight -kategoriassa palkittiin tänä vuonna Precordior Oy, jolle raati totesi voitavan ennustaa menestystä monestakin näkökulmasta. Yrityksen kehittämä sovellus CardioSignal edistää luotettavaa ja vaivatonta sydänsairauksien seurantaa, ajasta ja paikasta riippumatta. Sovellus on vienyt maailman yleisimmän kuolinsyyn, sydänsairauksien, seurannan täysin uudelle tasolle käyttämällä hyväkseen älypuhelinta. Ratkaisu kiinnittyykin voimalla kasvaviin terveyden ja ikääntymisen haasteiden megatrendeihin.

– Hienoa saada tällainen tunnustus tekemästämme työstä myös kotirintamalla. Sydänsairaudet ovat maailman ykköstappaja, joten sovelluksemme tavoite on sekä parantaa ihmisten elämää että pienentää hoitokustannuksia, kun sairauksia tunnistetaan hyvissä ajoin, kertoo Precordiorin toimitusjohtaja ja kardiologi, dosentti Juuso Blomster.

CardioSignal-sovelluksen taustalla on syvää osaamista sekä sydämen toiminnasta että seurantaan käytettävästä teknologiasta, mutta käyttäjille palvelu on yksinkertainen. Palkintoperusteluissa nähtiin, että kasvun mahdollisuudet ovat suuret.

– Tähän asti olemme keskittyneet eteisvärinän tunnistamiseen älypuhelinten liikeantureilla, mutta tutkimuksiemme perusteella antureiden mahdollisuudet eivät jää siihen. Jatkossa pystymme tunnistamaan monta muuta sairautta samalla teknologialla, ja olemmekin saaneet isoja teollisia kumppaneita innostumaan sovelluksemme jatkomahdollisuuksista, Blomster kertoo.

Yliopistosta ponnistanut innovaatio

Precordior Oy on saanut ansaittua tunnustusta myös Euroopan laajuisesti. Euroopan komissio on myöntänyt yritykselle noin kahden miljoonan euron tuen CardioSignal-älypuhelinsovelluksen kehittämiseen osana EU:n Horizon 2020 -ohjelmaa.

Yritys on sitoutunut edistämään terveyttä ja vähentämään terveydenhuollon kustannuksia innovaatioidensa avulla, ja sen tavoitteena on mahdollistaa ajoissa tapahtuva sairauden tunnistus ja ehkäistä vakavien komplikaatioiden syntymistä.

Precordior Oy sai alkunsa vuonna 2016 Turun yliopiston ja Business Finlandin rahoittaman Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa (TUTLI) -projektin myötä. Turun yliopisto omistaa osan Precordior Oy:stä yliopiston osakeomistuksia hallinnoivan UTU Holding Oy:n välityksellä.

Precordior Oy:n lisäksi tilaisuudessa palkittiin Born Global -palkinnolla Videobot ja Brave Move -palkinnolla Rajupaja.

– Precordiorin, Videobotin ja Rajupajan kaltaiset yritykset nostavat upeasti esiin Turun seudun uniikkia osaamista, innovatiivisuutta ja rohkeutta sekä Suomessa että ulkomailla. Alueellamme on useita näiden kaltaisia vahvoja kasvutarinoita, jotka ovat esimerkkinä muille siitä, mihin kova työ ja usko omaan ideaan voi viedä. Entrepreneurial Spirit of Turku -palkinnoilla haluamme vuosittain nostaa tällaisia yritystarinoita ison yleisön tietoisuuteen, perustelee Turku Science Park Oy:n toimitusjohtaja Tom Palenius, joka jakoi palkinnot torstaina Eurooppa-foorumin iltatilaisuudessa Forum Marinumilla.

Luotu 01.09.2023 | Muokattu 04.09.2023