Tutkijoiden ja suomalaisten paikkatietoyritysten yhteistyö tukee Tansanian liiketoiminnan kehittymistä

21.12.2016

Tansania tarjoaa suomalaisille paikkatietoyrityksille mahdollisuuden kansainvälistyä ja luoda uudenlaisia palveluja. Samalla yritykset vievät Tansaniaan kestävää liiketoimintaa ja tukevat paikallisen yritystoimintakulttuurin kehittymistä. Turun yliopisto on mukana hankkeessa, jonka tavoitteena on kehittää uusia paikkatieto- ja ICT teknologiaan liittyviä liiketoimintaratkaisuja kehittyvien maiden markkinoille.

​Yksityiset yritykset ovat saaneet Suomen kehitysyhteistyössä merkittävän roolin, ja yritystoiminnan avulla pyritään luomaan kehittyviin maihin vaurautta ja hyvinvointia. Samaa päämäärää tavoittelee Turun yliopiston maantieteen oppiaineen ja informaatioteknologian laitoksen yhteinen hanke, joka tukee tutkimuksen ja paikallisen yhteistyön avulla suomalaisten paikkatietoyritysten siirtymistä Tansanian markkinoille.

– Kestävän liiketoiminnan vieminen kohdemaahan on parasta kehitysyhteistyötä, sillä se kehittää yhteiskuntaa pysyvästi. Samalla yritykset pääsevät luomaan uusia palveluja suoriin tarpeisiin ja pienillä resursseilla, jolloin ratkaisut tehdään äärimmäisen halvalla ja yksinkertaisesti. Näin saattaa syntyä innovaatioita, joita voi myöhemmin viedä myös länsimaiden markkinoille, sanoo ohjelmistotekniikan yliopisto-opettaja Antero Järvi.

Hankkeen vetäjät järjestivät yhdessä Dar es Salaamin yliopiston (UDSM) ja paikallisten paikkatietotoimijoiden kanssa Tansanian suurimmassa kaupungissa Dar es Salaamissa 14.–16.11.2016 Tansanian paikkatietopäivät, joilla käsiteltiin paikkatietoalan mahdollisuuksia. Mukana oli kaksi suomalaista paikkatietoyritystä: Arbonaut ja Vionice. Tapahtuman avauspuheenvuoron piti ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen ja tapahtumaa sponsoroi Turun yliopisto, Ulkoministeriö ja Maailmanpankki.

– Liiketoiminnan vieminen Tansaniaan on tärkeää, sillä julkishallinto ei ole tarpeeksi ketterä, dynaaminen ja osaava viedäkseen eteenpäin esimerkiksi kestävää kehitystä tai ihmisoikeuksia. Yritykset voivat tarttua ongelmiin ja miettiä, miten teknologia ja paikallinen osaaminen voisivat auttaa, maantieteen yliopistonlehtori Niina Käyhkö toteaa.

Turun yliopiston maantieteilijät ovat olleet jo 13 vuotta Tansaniassa paikkatietoon liittyvien tutkimus-, opetus- ja kehitysyhteystyöhankkeiden parissa. Nyt paikallisilla alkaa olla paikkatieto-osaamista, mutta liiketoimintasektori puuttuu vielä. Tutkijoiden toiveena onkin, että yritysviennin myötä tansanialaiset lähtisivät itse kehittämään innovaatioita, jotka parantaisivat ihmisten elämänlaatua.

– Paikkatieto liittyy lähes kaikkeen, mitä yhteiskunnassa on. Sen avulla voidaan tehostaa palveluiden tarjoamista, kun tiedetään, missä tarvitsijat ja palvelut ovat. Uudet innovaatiot voisivat liittyä esimerkiksi arkiliikkuvuuden parantamiseen, jotta ihmisten ei tarvitsisi istua viittä tuntia ruuhkassa, Käyhkö visioi.

Tansanian paikkatietoalan liiketoimintaekosysteemi (Geospatial business ecosystem in Tanzania, GESEC) on Tekesin BEAM ohjelman rahoittama Turun yliopiston, kolmen suomalaisen paikkatietoyrityksen (Arbonaut, Dimenteq, Vionice) ja heidän tansanialaisten yhteistyökumppaneiden muodostama kaksivuotinen hankekokonaisuus.

Osana hanketta tutkijat selvittävät, miten suomalaisten teknologiavetoisten yritysten osaaminen ja liiketoimintaratkaisut jalostuvat kehittyvien markkinoiden tarpeisiin ja miten toimijaverkosto kehittyy ja muuttuu vuorovaikutuksen myötä. Hankkeessa tarkastellaan myös, miten digitaaliset paikkatietoratkaisut tukevat osallistumista ja luovat mahdollisuuksia parempaan sijaintiin perustuvaan päätöksentekoon yhteiskunnassa, sekä mitä hyötyä paikkatietoratkaisut tuovat tansanialaisille.

Yliopistonlehtori Niina Käyhkö on työskennellyt tansanialaisten paikkatieto-osaamiseen liittyen hankkeiden parissa jo 13 vuotta.

Tansanian paikkatietopäivillä 14.–16.11.2016 käsiteltiin paikkatietoalan mahdollisuuksia.

Aiheeseen liittyen

>> Turkulainen paikkatieto-osaaminen auttaa tansanialaisia maansa kehittämisessä

>> Turun yliopiston Tansania-tiimi

>> Tansania-tiimin Facebook-sivu