Tutustu tutkimukseen Tiedemarkkinoilla 4.9.

20.08.2020

Tutustu. Koe. Innostu. Tule mukaan Turun yliopiston Tiedemarkkinoille, jotka järjestetään perjantaina 4.9.2020 klo 12–18 Aurajokirannassa. Tiedemarkkinoiden yhteydessä juhlitaan myös alkavaa uutta lukuvuotta yliopiston ja Turun yliopiston ylioppilaskunnan yhteisillä avajaiskarnevaaleilla. Ulkoilmatapahtumat ovat osa Turun yliopiston 100-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Tiedemarkkinat ja avajaiskarnevaalit pyörähtävät käyntiin perjantaina 4.9. kello 12 Aurajokirannassa, Tuomiokirkkosillan ja Kirjastosillan välisellä Itäisen Rantakadun osuudella. Ohjelma jatkuu kello 18 asti.

– Juhlavuotemme kunniaksi avaamme lukuvuotemme tuomalla innostavan ja hauskan tiedetapahtuman kaupungin sydämeen ja kutsumalla mukaan kaikki tieteestä ja tutkimuksesta kiinnostuneet Turun seudun asukkaat. Lavaohjelman kiinnostavat tutkijahaastattelut sekä tiedekojujen toiminnalliset pisteet ja esittelyt tarjoavat monipuolisen kattauksen Turun yliopiston tutkimuksesta ja opiskelumahdollisuuksista, sanoo Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi.

Tiedemarkkinoiden ja avajaiskarnevaalien Tiedelavalla kuullaan ajankohtaisia tietoiskuja ja tutkijahaastatteluita muun muassa rikoksen polulle päätymisestä, 1920-luvun Turusta, Yhdysvaltain vaaleista sekä siitä, mitä aivokuvat kertovat meille tunteista. Lavalla nähdään ja kuullaan myös opiskelijakulttuuriin kuuluvia interaktiivisia teatteriesityksiä speksejä sekä musiikkiesityksiä. Lisäksi tapahtumassa julkistetaan ja palkitaan Turun yliopiston Vuoden opettaja, Vuoden opintojakso sekä Kieliteko.

Jokirannan varrella Tiedekojuissa voit tutustua tutkimushankkeisiin, keskustella tutkijoiden kanssa ja kokeilla erilaisia toiminnallisia pisteitä. Luvassa on lisäksi TYYn järjestöjen sekä yliopiston eri palveluiden esittäytymisiä.

Maksuton ja kaikille avoin ulkoilmatapahtuma on suunnattu kaikille tieteestä, tutkimuksesta ja yliopisto-opinnoista kiinnostuneille.

Yliopisto seuraa tarkasti koronatilanteen kehittymistä sekä viranomaisten ohjeita suurtapahtumien järjestämisessä ja toimii niiden mukaan. Mikäli varotoimia on lisättävä ja esimerkiksi tapahtuma peruutettava, niin tehdään, joten seuraathan tapahtuman nettisivuja, yliopiston tapahtumakalenteria tai tapahtuman Facebook-sivua.

Osallistu myös Turun yliopiston virtuaaliseen avajaisjuhlaan klo 18 alkaen

Tiedemarkkinoiden ja avajaiskarnevaalien jälkeen klo 18.00 alkaa Turun yliopiston avajaisjuhla, joka toteutetaan tänä vuonna virtuaalisesti.

Avajaisjuhlan live-lähetystä voi seurata osoitteessa www.utu.fi/avajaiset2020 ja sen voi katsoa myöhemmin tallenteena.

Avajaisjuhlassa puheen pitää rehtori Jukka Kola. Tervehdyksensä tuovat TYYn hallituksen puheenjohtaja Sofia Engblom ja henkilöstöjärjestöjen puolesta Turun yliopiston opetusalan paikallisyhdistys ry:n puheenjohtaja Kristina Lindgren. Tilaisuudessa jaetaan myös Turun yliopiston muistomitalit sekä Turun Suomalaisen Yliopistoseuran väitöskirjapalkinnot. Avajaisjuhlassa esiintyvät Aurinkobaletti sekä Turun yliopiston kuoro.

Kaikki avajaispäivän tapahtumat ovat avoimia kaikille kiinnostuneille ilman ennakkoilmoittautumista. Tervetuloa mukaan!

Lue lisää Tiedemarkkinoista ja avajaiskarnevaaleista www.utu.fi/tiedemarkkinat ja avajaisjuhlasta www.utu.fi/avajaiset2020

Luotu 20.08.2020 | Muokattu 26.08.2020