Unien biologia, psykologia ja kulttuuri esille tuoreessa teoksessa

01.03.2019

Tuore teos Dreams: Understanding Biology, Psychology, and Culture pureutuu kokonaisvaltaisesti unien näkemiseen.

Turun yliopiston psykologian dosentin Katja Valli on toimittanut ABC-CLION kustantaman teoksen yhdessä Robert J. Hossin ja Robert P. Gongloffin kanssa.

– Kentältä puuttuu teos, joka kattaisi unennäön mahdollisimman monen tieteenalan näkökulmasta. Olemme yhdistäneet samaan teokseen kovia tieteitä kuten biologiaa ja psykologiaa että pehmeämpiä, eli humanistisia ja kulttuurisia lähestymistapoja. Lisäksi kentältä on puuttunut unitutkimuksen ”oppikirja”, eri teos, jonka lukuja voisi käyttää oppimateriaalina esimerkiksi yliopistoissa, Katja Valli sanoo.

Kirjoittajia teoksessa on yli 70 ja he lähestyvät teemaa eri tieteenalojen kautta.

Kirja on luotu ajatellen sekä opiskelijoita, ammattilaisia että kaikkia unista ja uniennäöstä kiinnostuneita ihmisiä.

Vallin ja Hossin toimittama teoksen ensimmäinen osa keskittyy nukkumisen ja unien biologiaan, nukkumisen evoluutioon, nukkumisen hermostollisiin mekanismeihin sekä toimintoihin sekä siihen, mitä aivoissa tapahtuu uniennäön aikaan. Teoksessa pohditaan myös sitä, onko uniennäöllä jokin tietty tehtävä.

Valli oli kirjoittamassa lukuja, joissa käsitellään unien sisältöjä sekä niin kutsuttuja unien näkemiseen liittyviä teorioita kuten uhkasimulaatioteoriaa ja sosiaalisen simulaation teoriaa, joita on kehitetty Turun yliopistossa professori Antti Revonsuon johdolla.

– Mielenkiintoista kirjassa on se, että se sisältää myös perustietoa nukkumisesta: nukkumisen evoluutiosta, neuraalisista mekanismeista ja nukkumisen funktiosta. Unennäköä on vaikea ymmärtää ymmärtämättä nukkumisen perusteita, Valli sanoo.

Teoksessa keskitytään myös unien sisältöön. Siihen, mitä voimme oppia unista, millaisia piirteitä ja ominaisuuksia uniennäköön tyypillisimmillään ja useimmiten liittyy, muuttuuko unien sisältö sen mukaan, missä unen vaiheessa olemme. Kirjassa tutkitaan myös sitä, miten ulkoiset ärsykkeet ja lääkkeet vaikuttavat uniennäköön, mikä häiritsee unta tai aiheuttaa painajaisia. Kirjoittajat esittelevät myös parasomnioita eli unenaikaisia erityishäiriöitä kuten puhumista, kävelemistä, kauhukohtauksia ja hampaiden narskuttelua.

Hossin ja Gongloffin toimittamassa teoksen toisessa osassa keskitytään unen psykologiaan esitellen teorioita, kliinisiä käytäntöjä ja alan historiaa. Kirja päättyy unien kulttuurihistoriaan ja muun muassa siihen, miten unia on käytetty erilaisissa hengellisissä yhteisöissä, koulutuksessa ja taiteessa.

Teos: Robert J. Hoss, Katja Valli ja Robert P. Gongloff (toim): Dreams: Understanding Biology, Psychology, and Culture, ABC-CLIO, 2019.

Lisätietoja: Turun yliopiston psykologian dosentti Katja Valli, katval@utu.fi, 050 547 1797.

Luotu 01.03.2019 | Muokattu 04.03.2019