Unifi, SYL ja yliopistokirjastot vetoavat: Digitaalisten tietoaineistojen saatavuus turvattava poikkeusoloissa

27.03.2020

Suomen yliopistojen rehtorineuvosto, Suomen ylioppilaskuntien liitto ja Suomen yliopistokirjastot vetoavat kustantajiin ja välittäjiin sähköisten kurssikirjojen, tiedelehtien ja muiden tietoaineistojen saatavuuden puolesta.

Unifi, SYL ja FUN Suomen yliopistokirjastojen verkosto vetoavat suomalaisiin tiedekustantajiin, tietoaineistojen välittäjiin, Kansalliskirjastoon ja kaikkiin niihin tahoihin, joilla on mahdollisuus vaikuttaa sähköisten tietoaineistojen kattavaan saatavuuteen yliopistojen etäopetuksen, tutkimuksen ja opiskelun tarpeisiin Suomen hallituksen julistaman poikkeustilan ajaksi.

Yliopistojen siirryttyä poikkeusolosuhteissa etäopetukseen ja etätyöhön toivotaan kustantajilta ja välittäjiltä nopeita toimenpiteitä e-aineistojen käyttöoikeuksien laajentamiseksi yliopiston tilojen ulkopuolelle.

Maailmalla on viime päivinä nähty esimerkkejä siitä, että ulkomaiset tiedekustantajat ja muut toimijat ovat osoittaneet ymmärrystä ja tukea yliopistojen tilanteeseen ja laajentaneet lisenssejään ja tietoaineistojensa saatavuutta poikkeustilan aikana. Nyt on suomalaisten tiedekustantajien ja välittäjien aika toimia.

Luotu 27.03.2020 | Muokattu 30.03.2020