Uusi strategisen tutkimuksen hanke selvittää miten teollisuus voi menestyä digitaalisen murroksen keskellä

02.12.2015

Turun yliopisto on mukana uudessa Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamassa konsortiohankkeessa Teollisuuden digitaalinen murros. Hanke on saanut 3,7 miljoonan euron rahoituksen vuosille 2015–2017.

Teollisuuden digitaalinen murros -konsortiohanke tutkii miten kasvava digitaalisuus vaikuttaa elinkeinoelämään ja suomalaiseen yhteiskuntaan ja mitä yritykset voivat tehdä pärjätäkseen digitaalisessa murroksessa. Lisäksi hankkeen tavoitteena on tuottaa tietoa ja ohjeita poliittisille päättäjille.

Turun yliopiston tutkimusryhmässä taloussosiologit, taloustieteilijät ja oikeustieteilijät kartoittavat erilaisia väestöllisiä, kulttuurisia ja lainsäädännöllisiä tekijöitä, jotka voivat edistää tai haitata yritysten toimintaedellytyksiä käynnissä olevassa digitaalisessa murroksessa.

– Tarkastelemme erityisesti kuluttajien ja yritysten välistä digitaalista vuorovaikutusta. On tärkeää ymmärtää miten eri väestöryhmät käyttäytyvät kuluttajina verkkoympäristössä, sillä yritykset eivät voi menestyä, elleivät kuluttajat ota yritysten kehittämiä digitaalisia palveluita omakseen, kertoo taloussosiologian professori Pekka Räsänen tutkimusryhmän tavoitteista.

– Digitalisoituviin palveluihin ja uudenlaisiin liiketoiminnan malleihin, kuten kansainvälisiin nettipeliyrityksiin tai joukkorahoitettuihin yrityksiin, liittyy myös monenlaisia uusia lainsäädännöllisiä kysymyksiä. Monitieteisen tutkimusryhmämme tavoite on selvittää näitä erilaisia rakenteellisia reunaehtoja, jotka vaikuttavat yritysten toimintamahdollisuuksiin, Räsänen jatkaa.

Tutkimusryhmän kiinnostuksenkohteina ovat ennen kaikkea uudemmat elinkeinosektorit, kuten media ja peliteollisuus.

Tänä syksynä käynnistynyttä Teollisuuden digitaalinen murros -konsortiohanketta johtaa professori Martti Mäntylä Aalto-yliopistosta. Konsortiohankkeessa ovat mukana Turun yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Elinkeinoelämän tutkimuslaitos (ETLA). Konsortiohankkeessa on kaikkiaan kymmenen tutkimusryhmää.

Turun yliopisto on mukana kuudessa tänä syksynä käynnistyneessä strategisen tutkimuksen hankkeessa, joista yhtä johdetaan Turun yliopistossa.

Liisa Reunanen

Luotu 02.12.2015 | Muokattu 09.08.2021