Uutuusteos tarkastelee rasismia filosofisesta näkökulmasta

10.01.2017

Rasismi ja filosofia -kirja on ensimmäinen suomenkielinen filosofinen teos rasismista. Teoksen keskeinen viesti on, että rasismi on huomattavasti laajempi ja monimutkaisempi ilmiö kuin usein ajatellaan.

​Rasismi ja filosofia -teoksessa tarkastellaan rasismia eri tavoin aina rasistisesta huumorista rasismin teoreettisiin ongelmiin. Teos tuo uusia ja tarpeellisia näkökulmia rasismiin ja sen lieveilmiöihin.

– Kirja on tarkoitettu kaikille filosofiasta ja rasismin ongelmista kiinnostuneille. Se auttaa selkiyttämään sitä, mitä rasismi on, sekä sitä, minkä vuoksi rasismi on moraalisesti tuomittavaa. Nykyinen yhteiskunnallinen ja poliittinen keskustelu näyttää toisinaan kärsivän sekaannuksista juuri rasismia koskevien keskeisten kysymysten suhteen. Kirjan tarkastelut ovatkin suureksi hyödyksi erityisesti näihin keskusteluihin osallistuville, sanoo teoksen toimittaja ja filosofian tutkija Jani Sinokki Turun yliopistosta.

Teos haastaa lukijansa tarkastelemaan vaikeaa ja suuria tunteita herättävää yhteiskunnallista aihetta järkiperäisesti ja tunnistamaan rasismia myös lukijan omasta ajattelusta ja toiminnasta.

– Kirjan viesti on, että rasismi on huomattavasti laajempi ja monimutkaisempi ilmiö kuin selvästi tuomittava ilmirasismi saattaa johdattaa ajattelemaan. Rasismin ongelmallisuus ei rajoitu vain loukkaaviin tai pahantahtoisiin tekoihin ja asenteisiin, vaan rasistista ajattelua saattaa ilmetä myös monissa arkipäiväisissä ja jopa näennäisen hyvää tarkoittavissa näkemyksissä, Sinokki huomauttaa.

Teoksessa tarkastellaan muun muassa suhdettamme etniseen ruokaan, salaliittoteorioita sekä historiallisten rasististen rotuoppien teoreettista perustaa.

– Lisäksi teos selittää rasismin ja syrjinnän suhdetta, rasismin lähtökohtaista epätotuutta sekä tarkastelee ääriajattelijoiden ja ääriajatusten opettamisen ongelmia lukion filosofian opetuksessa. Kirjan yleisluontoinen johdanto avaa filosofisen ajattelun luonnetta, rasismin filosofisia ongelmia, ja ihmisrotuja koskevien näkemysten filosofisia ongelmia ja tekee kirjasta helposti lähestyttävän kaikille lukijoille, Sinokki kertoo.

Moralismin sijaan kirja tarjoaa lukijalleen ajattelun työkaluja, joiden avulla rasismia ja sen lähtökohtaista ongelmallisuutta on mahdollista ymmärtää järkiperäisesti. Tämän ymmärryksen merkitys korostuu Sinokin mukaan erityisesti rasismin vastaisessa työssä.

Teoksen toimittanut Sinokki työskentelee apurahatutkijana Turun yliopiston filosofian oppiaineessa, jonka edustus näkyy vahvasti myös kirjan kirjoittajissa.

Kirjan tiedot:

Jani Sinokki (toim.): Rasismi ja filosofia