Vanhalinna kutsuu vierailulle Turun Yliopiston alkuvuosiin

03.06.2020

Turun Yliopiston ensimmäisten vuosikymmenien tunnelmaan pääsee sukeltamaan Vanhalinnan näyttelyssä Phoenixin aika – elämää Turun Yliopistossa 1920–1959. Näyttelyssä on esille muun muassa huonekaluja, valaisimia ja muuta esineistöä, joita ei Phoenixin huutokaupan jälkeen ole esillä ollut.  Kokonaisuutta tukee Turun yliopiston 100-vuotisjuhlanäyttely.

Phoenixin pääoven yllä ollut valaisin on nähtävillä Vanhalinnassa.

Vanhalinnan pihamakasiiniin astuessa kokee yllättävän elämyksen. Silmät eivät enää huomaa puisia seiniä vaan katse kiinnittyy yllättäviin huonekaluihin. Edessä avautuu näkymä vihreä-harmaaseen kanslerinkalustoon ja paksun verhon peittämään kaappiin.

– Väitöskirjakaappi, museoamanuenssi Maileena Vaajoensuu sanoo ja ryhtyy kertomaan kaluston historiasta. Kaluston suunnitteli Armas Lindgren, joka suunnitteli ne lahjoituksena juuri perustetulle maailman ensimmäiselle suomenkieliselle yliopistolle. Kaluston valmistamisen maksoi Turun Suomalaisen Yliopiston tamperelaiset ystävät.

Kanslerin huoneen kalusto on suunniteltu lahjana yliopistolle. Vierellä oleva kaappi kätki sisäänsä yliopistoon tehdyt ensimmäiset väitöskirjat.

– Turun yliopisto perustettiin lahjoitusvaroin, mutta lahjoitukset eivät olleet vain rahaa vaan esimerkiksi taiteilijat tekivät merkittäviä lahjoituksia. Taiteilijoista oli muodostettu vapaaehtoinen komitea, joka organisoi taidelahjoituksia ja valvoi ”yliopiston kaunistamista”, Vaajoensuu siteeraa yliopiston historian kirjoittanutta Kaarlo Jänterettä.

Museoamanuenssi Maileena Vaajoensuu esittelee Erik O. W. Ehrstömin piirtämiä yliopiston symbolien luonnoksia. Esillä on myös Ehrstömin piirtämä rehtorin viitta.

Pyörähdys ympäri avaa näkymän kanslerin työpöytään, takana olevan vitriinin suojassa on yliopiston tunnukset luoneen Erik O. W. Ehrstömin piirroksia. Yksi niistä hyppää eloon: Ehrströmin piirtämä rehtorin viittaa on tuotu osaksi näyttelyä.

Museonjohtajan Hannele Lehtosen mukaan näyttely on Vanhalinnan tapa onnitella 100-vuotiasta yliopistoa. Phoenix sitoo Vanhalinnan ja yliopiston tiiviisti toisiinsa.

Mauno Wanhalinna oli lahjoittanut vuonna 1956 Vanhalinnan yliopistolle sillä ehdolla, että tilaa käytetään museotoimintaan. Kun yliopisto 1959 muutti nykyiselle Yliopistonmäelle, se siirsi osan Phoenixin huonekaluista turvaan Vanhalinnaan, ja kun muu esineistö huutokaupattiin, Mauno Wanhallinna osti suurimman osan irtaimistosta. Se muodosti kokoelmiemme rungon, Lehtonen sanoo.

Näyttelyssä keskitytään aikaan, jolloin yliopisto toimi kauppatorin laidalla, entisessä hotelli Phoenixissa. Turun Suomalainen Yliopistoseura oli ostanut rakennuksen yliopiston käyttöön, ja sinne sekä luotiin aivan uutta kalustoa että tuotiin muun muassa yliopiston aiemmin omistamasta Kultarannasta huonekaluja. Näyttelyssä on kanslerin kalustojen lisäksi muun muassa Viveka Lindströmin lahjoittama opettajanhuoneen kalusto.

Näyttelyä täydentää kesän ajan Turun yliopiston 100-vuotisjuhlanäyttely, joka kuljettaa katsojan läpi koko yliopiston historian. Syksyllä tämä osuus lähtee kiertämään varsinaissuomalaisiin ja satakuntalaisiin kirjastoihin, ja Vanhalinnassa vapautuvan tilan täyttävät phoenixilaisen opiskelijaelämän kuvaukset.

Vanhalinna ja sen kaikki näyttelyt ovat avoinna elokuuhun 2021 saakka kesäkaudella ti–su klo 11–18 (suljettuna juhannuksen aatonaatosta sunnuntaihin) ja talikaudella sunnuntaisin sekä tilauksesta ryhmille. Osoite Vanha Härkätie 111, Lieto. Phoenixin aika on esillä pihamakasiinissa.

>> Liedon Vanhalinnan vaihtuvat näyttelyt

Kanslerin huoneen toisinto vie sadan vuoden takaiseen aikaan.

Phoenixin kattovalaisin oli yli puolivuosisataa varastojen kätköissä. Nyt se on esillä Vanhalinnan näyttelyssä.

Luotu 03.06.2020 | Muokattu 10.09.2020