Varhaiskasvatuksen digitalisaation tilaa on selvitetty ensi kertaa Suomessa. Selvityksessä tarkasteltiin varhaiskasvatuksen digitaalista toimintaympäristöä, arjen digitaalisia käytäntöjä ja tuen järjestämistä. Lisäksi arvioitiin henkilöstön osaamisen kehittämistä ja täydennyskoulutusta, lakisääteisten velvoitteiden toimeenpanoa ja digitalisaation tulevaisuuden näkymiä.
Selvityksen perusteella digitalisaation toteuttaminen on edennyt kunnissa vaihtelevasti. Sen mukaan tarvitaan vielä paljon tietoa, tukea ja koulutusta digitalisaation edistämiseksi.
– Digitalisaatio tarkoittaa varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa monen eri osan yhteensovittamista niin teknologian kuin ihmisten toiminnan näkökulmasta. Osassa kunnista tarvitaan vielä paljon tietoa ja tukea. Samaan aikaan toisaalla digitalisaatio toteutuu varhaiskasvatuksessa kestävällä, resurssiviisaalla ja käyttäjiä huomioonottavalla tavalla, joten on tärkeää jakaa ja tuoda esille toimivia käytäntöjä ja hyviä kokemuksia. Asia on merkityksellinen myös opettajankoulutuksen näkökulmasta, sanoo selvitystä johtanut varhaiskasvatuksen professori Sara Sintonen Turun yliopistosta.
Digitalisaation kehittämistä varhaiskasvatuksessa edistävät kuntien strategiset valinnat, sitoutuminen pitkäjänteiseen kehittämiseen, henkilöstön osaamisen kehittäminen, tukirakenteet ja verkostoituminen sekä kohdennettu ja pysyvä resursointi.
Digitalisaatio parhaimmillaan huomioi kunnissa varhaiskasvatuksen ominaislaadun, toimintakulttuurin sekä lapsille ominaisen tavan oppia. Digitalisaation kehittäminen ja sen osaamisen arviointi edellyttävät kunnissa varhaiskasvatuksen omia strategisia linjauksia ja tavoitteita sekä kehittämistä tukevaa johtamista. Tarvitaan varhaiskasvatukseen kohdennettuja, pysyvämpiä digitalisaatiota tukevia teknisiä, hallinnollisia ja pedagogisia ratkaisuja.
Selvityksessä suositellaan erityisesti satsaamista digitalisaation koulutukseen, jotta lisätään ymmärrystä digitalisaatiosta sekä parannetaan kykyä puhua asioista lasten elämysmaailmasta käsin. Varhaiskasvatuksen digitalisaatiossa tulisikin huomioida varhaiskasvatuksen ominaispiirteet ja lasten tavat toimia, oppia ja omaksua asioita.
Julkaisu on osa varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön digitalisaation viitekehystyötä. Viitekehystyössä on määritelty opetus- ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen ja toimialan yhteistyönä digitalisaation kehittämistyötä ohjaavat periaatteet, tavoitetila ja toimenpiteet digitalisaation eri osa-alueille. Viitekehyksellä tuetaan varhaiskasvatuksen järjestäjien työtä kehittää digitalisaatiota pitkäjänteisesti ja yhtenäisesti.