VarsiFood-hankkeen aamiaistapahtumassa esiteltiin suomalaisia makuja kansainvälisille osallistujille

15.06.2023

Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus (FFF) yhdessä Yrityssalon kanssa järjesti Flavoria-tutkimusravintolassa maanantaina 12.6. Michelin-oheistapahtumana ammattikokeille, kansainväliselle medialle ja sidosryhmille suunnatun aamiaistilaisuuden.

Millainen olisi paras mahdollinen aamiainen? Tähän haasteeseen pyrittiin vastaamaan maanantaina 12.6.2023 Varsifood-hankkeen aamiaistapahtumassa, jossa Michelin-tähtien julkistamisviikon Turkuun tuomille vieraille esiteltiin suomalaista aamiaista.

Kyseessä ei kuitenkaan ollut tavallinen aamupala kaurapuuroineen, vaan tavoitteena oli esitellä tutkimusta kehittämällä huippukokkien ja paikallisten ruuantuottajien avulla aamiainen, jossa yhdistyi innovatiivisuus, terveellisyys, paikallisuus, kestävyys ja herkullisuus. Aamiaisessa hyödynnettiin lisäksi tutkimustietoa pre- ja postbioottien ja fermentoinnin terveysvaikutuksista. Tilaisuutta koordinoi FFF:n projektitutkija Minna Storm, ja mukana järjestelyissä olivat FFF:n ja Yrityssalon lisäksi suomalaiset huippukokit Mattias Åhman ja Mikko Pakola

– Aamiaisen ohjelma kokosi luovalla tavalla yhteen alueemme monipuolisen ruokaosaamisen: huippututkimuksen, kestävät raaka-aineet ja kehityshaluiset elintarviketuottajat, toteavat Varsifood-hankkeen Mari Norrdal (FFF) ja Henna Kyyrä (Yrityssalo). Aamiaistilaisuutta varten Kyyrä oli koonnut paikallisia ruoantuottajia, joiden monipuolinen tuotanto oli laajasti esillä aamiaisen tarjonnassa.

– Tapahtuma nosti esille hyvällä ja herkullisella tavalla Turun yliopiston FFF:n poikkitieteellisen tutkimuksen, teollisuus- ja sidosryhmäyhteistyön sekä innovaatiohankkeiden kärkeä sekä parhaita makupaloja. Olemme saaneet toteuttaa tämän tapahtuman kansainväliseen kasvuun luotsaavien kumppaneiden ja tähtiaineksesta tehtyjen taitajien sekä tutkijoiden kanssa. Toivon, että aamiaisemme jätti kielelle hyvän mielen ja makujen lisäksi matalan yhteistyökynnyksen korkealaatuisen tutkimus- ja innovaatiopartnerin kanssa, sanoo Storm.

Innovatiivisella ruokatutkimuksella hyvinvointia ja yritysyhteistyötä

Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus on Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan sisällä toimiva yksikkö, jossa yhdistyvät tutkimus, innovaatiot ja yritysyhteistyö. Keskuksen ydinosaamista on yksilön ruokakokemuksen yhteys terveyteen ja hyvinvointiin.

Keskeisessä osassa tutkimusta ovat erityisesti ihmisten hyvinvointi, terveys, luonnon monimuotoisuus ja kestävyys sekä tulevaisuuden teknologiat. Monialainen, usealle tiedekunnalle yhteinen Flavoria®-tutkimusalusta on keskeinen osa keskuksen toimintaa kohti tulevaisuuden tavoitteita.

VarsiFood-hanke edistää Varsinais-Suomen innovatiivisen ruokaketjun kestävää kehitystä ja profiloitumista kansallisesti ja kansainvälisesti. Hankkeen puitteissa tuodaan yhteen yrityksiä, tutkijoita ja opiskelijoita kehittämään alueen osaamista ja ideoimaan uutta. Varsifood-hanke toteutetaan FFF:n ja Yrityssalon yhteistyönä.

Hanketta rahoitetaan REACT-EU -rahoituksella osana Euroopan unionin COVID-19 -pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Yhteistyössä olivat mukana seuraavat tuotteet ja tuottajat:

•    Fermentoitu kurkku – Vainion tila -veljesten kurkut, Perniö
    •    Tyrnimehu – Meritalo oy, Perniö